Tesla gaat prijs 'zelfrijdende' functie fors verhogen
Tesla verhoogt de prijs van zijn Full Self-Driving-functie met een kwart naar 15.000 dollar. Het is de tweede prijsverhoging dit jaar voor de functie, die de laatste tijd veel kritiek heeft gekregen.
Tesla-ceo Elon Musk maakte de prijsverhoging via Twitter bekend. De functie Full Self-Driving (FSD) kost momenteel nog 12.000 dollar. Vanaf 5 september kost het activeren van FSD 15.000 dollar. In januari was de prijs van de functie ook al met 2000 dollar verhoogd.
Ruim 100.000 mensen gebruiken Full Self-Driving, dat zich officieel nog in een testfase bevindt. De functie biedt meer mogelijkheden dan Tesla AutoPilot-functie, zoals autonoom door stads- en woonstraten manoeuvreren en stoppen bij stopborden en verkeerslichten.
Handen aan het stuur houden
Ondanks de naam ondersteunt Full Self-Driving geen volledig autonoom rijden, ook bekend als 'niveau 5'. De Tesla-functie ondersteunt alleen niveau 2, waarbij de bestuurder verantwoordelijk blijft en zijn handen altijd aan het stuur moet houden.
Onderzoek naar ongelukken
De rijhulpsystemen van Tesla liggen al een tijd onder vuur in meerdere landen vanwege zorgen over de veiligheid. Zo onderzoekt de Amerikaanse toezichthouder NHTSA de Tesla-functies na een reeks ongelukken, waarbij Tesla-auto's waarbij de Autopilot-functie aanstond op voertuigen van hulpdiensten waren gebotst. Tesla moet voor 19 september aan de NHTSA allerlei informatie leveren, bijvoorbeeld over hoe de camera's in de auto's werken.
Volgens Tesla-topman Elon Musk zijn zelfrijdende auto's veiliger dan auto's die door mensen worden bestuurd. Per gereden kilometer zou de kans op een ongeluk kleiner zijn.
Namen 'misleidend'
De Californische toezichthouder DMV beschuldigde Tesla onlangs nog van het 'misleiden van consumenten'. De namen Autopilot en Full Self-Driving wekken volgens de DMV de indruk dat de auto's volledig zelfrijdend zijn, terwijl ze dat niet zijn. Als de DMV gelijk krijgt, wordt Tesla mogelijk alsnog gedwongen om de namen en omschrijvingen aan te passen.
In Duitsland oordeelde de rechter vorige week nog dat Tesla de termen wel mag blijven gebruiken.
Kijk ook: waar blijft de zelfrijdende auto?
Luister ook de Bright Podcast: