Tesla eist dat video van aanrijden kinderpoppen offline gaat
Tesla heeft een actiegroep gesommeerd een video offline te halen waarin een auto van het merk tegen poppen die op kinderen lijken botsen.
Tesla noemt de video's 'lasterlijk' omdat ze geen goed beeld zouden geven van zijn rijhulpsysteem met de naam Full Self-Driving. Dat schrijven de advocaten van de autofabrikant in een brief aan de actiegroep Dawn Project, meldt de Washington Post.
De actiegroep is fel tegenstander van de Tesla-functies die de auto's deels zelfrijdend maken. In de omstreden video van het Dawn Project is te zien dat een Tesla Model 3, die met Full Self-Driving zou rijden, tegen poppen ter grootte van kinderen aanrijdt. Met de video roept de groep op tot een verbod op het gebruik van zelfrijdende technologie.
Woedende reacties Tesla-fans
De video van Dawn Project leidde tot veel ophef en woedende reacties van Tesla-fans die vonden dat het filmpje gemanipuleerd is. Een Tesla-fan maakte als reactie een video waarin hij in zijn Tesla met het rijhulpsysteem ingeschakeld op echte kinderen af komt rijden, waarna de software de auto ruim op tijd laat remmen. De Amerikaanse toezichthouder voor verkeersveiligheid waarschuwde consumenten vervolgens niet zelf dit soort tests met echte mensen uit te voeren.
Maker wil video niet verwijderen
Achter het Dawn Project zit Dan O'Dowd, topman van Green Hills Software, dat software maakt voor vliegtuigen en auto's. Hij zou volgens critici een commercieel belang hebben. O'Dowd reageerde dat hij geen concurrent van Tesla is omdat hij geen software voor zelfrijdende functies maakt.
O'Dowd weigert de video te verwijderen en noemt Tesla's brief 'marketingpropaganda'. "Mister Vrijheid van Meningsuiting is een huilebalk die zich verschuilt achter zijn advocaten", schrijft hij over Musk, die bekend staat als een voorstander van de absolute vrijheid van meningsuiting.
Toezichthouder doet onderzoek
Tesla's rijhulpsystemen liggen al jaren onder de loep vanwege zorgen over de veiligheid. Zo onderzoekt de Amerikaanse toezichthouder NHTSA een reeks ongelukken, waarbij Tesla-auto's met Autopilot ingeschakeld op voertuigen van hulpdiensten waren gebotst.
Volgens Elon Musk zijn zelfrijdende auto's veiliger dan auto's die door mensen worden bestuurd. Per gereden kilometer zou de kans op een ongeluk kleiner zijn.
Niet volledig autonoom rijden
Ruim honderdduizend Tesla-eigenaren gebruiken de Full Self-Driving-functie al, dat zich officieel nog in een testfase bevindt. De functie biedt meer mogelijkheden dan Tesla's AutoPilot, zoals autonoom door stads- en woonstraten manoeuvreren en stoppen bij stopborden en verkeerslichten.
Ondanks de naam ondersteunt Full Self-Driving geen volledig autonoom rijden, ook bekend als niveau 5. De Tesla-functie ondersteunt alleen niveau 2, waarbij de bestuurder verantwoordelijk blijft en zijn handen altijd aan het stuur moet houden.
Forse prijsverhoging
Er verschijnen regelmatig nieuwe testversies van het systeem. Tesla-ceo Elon Musk zei woensdag dat hij vindt dat klanten die de 'vroege testversies' willen proberen vervolgens niet moeten klagen als ze problemen ondervinden.
Eerder deze week kondigde Tesla aan dat de Full Self-Driving-functie binnenkort flink duurder wordt.