'Apple wil ook reclames op Apple TV tonen'
Apple zou van plan zijn om reclames te laten zien in de interface van Apple TV en rond de series en films op de streamingdienst Apple TV+.
Volgens het reclamevakblad Digiday praat Apple met grote Amerikaanse mediabureaus en tv-bedrijven over het verkopen van reclames op Apple TV.
Apple-topman Todd Teresi, de baas van het advertentieteam, zou over de nieuwe reclame-opties hebben gesproken met leidinggevenden bij meerdere grote reclamepartijen. De komende maanden staan volgens de bronnen van Digiday nog meer vergaderingen hierover gepland.
Apple zou mediabureaus hebben laten weten dat er dit kwartaal nog geen reclamezendtijd is in te kopen, wat erop duidt dat de reclames op zijn vroegst in het eerste kwartaal van 2023 van start zouden gaan.
Streamingdienst
Het zou gaan om advertenties op plekken in de Apple TV-menu's en om reclames binnen de streamingdienst Apple TV+, dat 5 euro per maand kost. Het is niet bekend of Apple van plan is om een goedkoper abonnement met reclames aan te bieden, zoals concurrenten Netflix en Disney+ binnenkort introduceren.
Apple TV+ bestaat drie jaar en heeft naar schatting tussen 20 en 40 miljoen betalende gebruikers. Daarnaast zouden er nog 50 miljoen niet-betalende gebruikers van de streamingdienst zijn, die van Apple bij de aanschaf van een nieuw apparaat gratis een jaar lang toegang hebben gekregen.
'Meer advertenties in eigen apps'
De iPhone-maker zou volgens Digiday een eigen DPS bouwen: een platform waarmee adverteerders programmatisch reclames inkopen. Adverteerders zoeken dan reclame-voorraden om de juiste doelgroepen op de juiste momenten te bereiken binnen een bepaald budget.
Apple verdient al zo'n 4 miljard dollar per jaar met reclames in de zoekresultaten in de App Store. Het bedrijf zou ook plannen hebben om meer advertenties te tonen in zijn eigen apps, bijvoorbeeld die voor kaarten, boeken en podcasts. Er staan al langer advertenties in de Apple News-app, die in Nederland nog niet beschikbaar is.
Netflix-abonnement met reclames
Zowel Netflix als Disney willen gebruikers van hun nieuwe goedkopere abonnementen maximaal 4 minuten reclames per uur voorschotelen. Bij Netflix zullen programma's voor kinderen geen reclames bevatten. Ook zal het goedkopere abonnement, dat tussen 7 en 9 euro zou gaan kosten, geen mogelijkheid hebben om films en series offline te kijken.
Het goedkopere abonnement krijgt een kleiner contentaanbod, erkende Netflix eerder dit jaar. Dat komt doordat het bedrijf aan sommige filmstudio's en producers meer moet betalen om hun films en series in dit nieuwe model aan te bieden. Netflix werkt voor het aanbieden van de reclames samen met Microsoft.
Disney rekent 8 dollar per maand voor het abonnement met advertenties, waarna het normale abonnement in prijs wordt verhoogd.
Luister ook: