Facebook heeft tijdlijn opgeschoond: top 20 voor het eerst zonder spam
Facebook heeft de afgelopen maanden veel strenger gekeken naar wat voor soort berichten er op de nieuwsfeed van gebruikers verschijnen. Voor het eerst bevat de top 20 populairste berichten geen spam.
Facebook vertrouwde jarenlang op gebruikers bij de verspreiding van berichten. Het systeem achter de nieuwsfeed keek naar wat populair was, en raadde dat ook aan anderen aan. Dat systeem veranderde in een spiraal naar de bodem: spam, louche webwinkels en clickbait-nieuws scoorden goed en kwamen dus bovenaan te staan. Dat ging zo ver dat de top van Facebook zich ervoor begon te schamen, meldt The Wall Street Journal. En dus werd een plan opgezet om de 'rotzooi' van de Facebook-voorpagina te krijgen.
Dat werpt nu zijn vruchten af. Facebook houdt elk kwartaal in een rapport bij wat gebruikers het meest hebben bekeken, tot nu toe wel beperkt tot de VS. Het nieuwste rapport toont dat de top 20 van populairste berichten geen spam bevat. Slechts één bericht valt onder de omschrijving clickbait: een schreeuwerige of overdreven nieuwskop die door het artikel niet wordt waargemaakt. Een jaar geleden bestond de top 20 nog voor 100 procent uit dat soort berichten. Voor het eerst sinds Facebook dit lijstje bijhoudt, bevat de top 20 bovendien geen berichten die de platformregels schenden.
Betere definities voor 'rotzooi'
Facebook-moederbedrijf Meta heeft de resultaten bereikt door opnieuw de grenzen te leggen tussen berichten van hoge en lage kwaliteit. En wat van lage kwaliteit is, wordt tegenwoordig niet meer versterkt en verder verspreid door de algoritmes van Facebook, is de gedachte. "We zijn voorzichtig optimistisch over de voortgang die we hebben gemaakt bij het verbeteren van de kwaliteit van de content op Facebook", zegt Facebook-hoofd integriteit Anna Stepanov.
Het publiceren van dit soort resultaten is volgens Stepanov een manier voor Facebook "om onszelf verantwoordelijk te houden". Het afgelopen derde kwartaal toont wat opvallende verschillen met het derde kwartaal van vorig jaar. Zo bestond de top 20 toen uit berichten met koppen als "noem de vier woorden die elk meisje in haar oor gefluisterd wil hebben". Facebook-enquetes wezen toen ook uit dat mensen zulk soort berichten liever niet op in hun feed willen zien. En ook op Meta's TikTok-alternatief Reels scoorden vooral filmpjes die gebruikers liever niet wilden zien, bijvoorbeeld van vechtende mensen of van illegaal geplaatste clips van tv-series.
Optimistisch maar kritisch
"Ze mogen hier trots op zijn", zegt Jeff Allen, een voormalig data-analist van Facebook die nu werkt voor het Integrity Institute. Die non-profit geeft advies aan politici en bedrijven over hoe ze betere regels rond sociale media kunnen maken. Allen stelt dat de top 20 bewijst dat het werkt om andere soorten berichten te 'belonen'.
Toch heeft Facebook nog veel te doen, want hoewel de kwaliteit van berichten in de top 20 en ook de top 100 is verbeterd, is de kwaliteit van de top 500 en top 1000 volgens de Wall Street Journal nog niet op peil. Ook kijkt Facebook in de rapporten alleen nog naar de VS, maar speelt het probleem met berichten van lage kwaliteit wereldwijd. Ook bestaan er zorgen dat de grote ontslagronde bij Meta invloed zal hebben op de slagkracht van de moderatie-teams die de kwaliteit waarborgen.