Toekomst van games: écht praten met game-personages
Kunstmatige intelligentie kan games een stuk realistischer maken: een nieuwe demo van chipfabrikant Nvidia laat spelers een 'echt gesprek' met een game-personage voeren.
Games bieden al sinds een paar van de vroegste titels de mogelijkheid om gesprekjes te voeren. Ja/nee-gesprekjes, of zoals nu de standaard is: meerkeuzegesprekken waarbij je als speler kan kiezen uit een aantal vragen, opmerkingen of reacties. Zo kan je gesprekken steeds meer sturen, maar echt realistisch is het nog niet.
Kunstmatige intelligentie kan daar verandering in brengen, toonde Nvidia tijdens zijn presentatie op computerbeurs Computex in Taipei. In plaats van klikken op reacties, kan de speler in een demo gewoon praten tegen een personage in een bar. Het computergestuurde personage reageert op wat de speler zegt, al klinkt het nog wel een beetje houterig. Maar eerlijk is eerlijk: het is wel een stuk realistischer dan klikken op een aantal voorgekauwde zinnen.
Veel samenwerkende systemen
Tijdens de demo is al wel te merken dat de NPC, de non-player character, wel een bepaalde kant uit wil met zijn gesprek. Zoals altijd is het de taak van zulke personages om de speler verder op weg te helpen, met nieuwe informatie of door een doelstelling te geven. Die beperkingen heeft het personage overduidelijk ook, al wordt er wel echt gereageerd op wat de speler zegt.
De demo is ook gemaakt om te laten zien waar de technologie van Nvidia allemaal toe in staat is. De graphics van de demo zijn indrukwekkend, met veel ray-tracing-lichteffecten. In de achtergrond gebeurt er een hoop. Zo wordt de spraak van de speler omgezet in tekst die wordt gelezen door de AI, die zijn reactie in tekst geeft. Dat wordt weer omgezet in spraak, en weer een ander systeem zorgt ervoor dat de mond van de NPC de woorden realistisch uitspreekt.
Ook met meerdere personages tegelijk
De AI-technologie achter de gesprekken is volgens Nvidia ook al geschikt voor gesprekken met meerdere NPC's tegelijk. Het zou zelfs mogelijk zijn voor zulke niet-speelbare-personages om realistische gesprekken met elkaar te voeren, al heeft Nvidia dat nog niet getest.
Luister ook onze podcast:
<iframe style="width:100%;max-width:660px;overflow:hidden;border-radius:10px" width="300" height="175" frameBorder="0"></iframe>