Komt de zonneauto Lightyear 2 er niet meer? Bedrijf richt zich nu op zonnedaken
Zonneauto-fabrikant Lightyear zet de ontwikkeling van zijn 'betaalbare' zonneauto Lightyear 2 in de ijskast. Het Helmondse bedrijf richt zich de komende jaren vooral op het maken van zonnedaken voor auto's van andere merken.
Lightyear maakte begin dit jaar een doorstart na een faillissement, maar wist de afgelopen maanden geen nieuwe investeerders te vinden. Die waren nodig om de zonneauto Lightyear 2 te kunnen ontwikkelen. In plaats daarvan richt het Brabantse bedrijf zich voortaan met zijn tak Lightyear Layer op de productie van daken met zonnepanelen voor auto’s van andere merken. Lightyear heeft een deal met een leverancier van autofabrikanten en voert volgens het FD gesprekken met een 'Aziatische autobouwer'.
Interesse voor zonne-energie is er wel in de autosector, maar volgens Lightyear-topman Lex Hoefsloot zitten autofabrikanten met hun plannen nog 'in een vroege fase' "En in de huidige kapitaalmarkt is het niet gemakkelijk geld op te halen." Lightyear wil dit jaar nog de eerste pilotprojecten met de zonnedaken uitvoeren.
Komt de Lightyear 2 er nog?
Toen Lightyear in januari dankzij een investering van 8 miljoen euro van particuliere investeerders een doorstart maakte zei het bedrijf drie jaar nodig te hebben om zijn zonneauto Lightyear 2, een aerodynamische vijfzitter, te ontwikkelen. Dat zal dus nog langer gaa nduren.
Hoewel het bedrijf nog geen definitieve streep zet door dat plan, focust het zich de komende tijd om de zonnepaneelkant, omdat daar sneller omzet mee valt te behalen. Hoe lang Lightyear het financieel volhoudt, is niet zeker.
Streep door Duitse zonneauto
Ook de Duitse startup Sono Motors werkte jarenlang aan een eigen zonneauto, maar stopte in februari met de ontwikkeling vanwege geldnood. Ook Sono richt zich voortaan op de productie van zonnedaken voor andere bedrijven.