Duurtest Xpeng G9: is dit dé elektrische auto voor lange afstanden?
Onze autotester Rutger rijdt een maand in de Xpeng G9, een Chinese elektrische SUV van formaat. Deze week test hij hoe de Xpeng G9 presteert op lange afstanden.
Met bijna 100 kWh aan boord lijkt de Xpeng G9 een ideale kandidaat om lange afstanden mee te reizen. Maar uiteraard is rijbereik een combinatie van hoeveel energie je mee hebt en hoeveel je daarvan per kilometer verbruikt.
Tijdens het eerste ritje van Amsterdam naar Groningen viel me al op dat ik met 100 km/u zo’n 25kWh per 100 kilometer gebruik. Net geen 400 kilometer bereik dus. Vergelijk dat met een Tesla Model Y of X: die komen niet over de 20kWh per 100 km. Bij snelheden van rond de 130 á 140 km/u gaat het verbruik nog iets verder omhoog en zakt je bereik naar zo’n 350 kilometer. Maar zelfs dan kun je dus makkelijk twee uur blazen op de Autobahn voordat je de stekker er weer in stopt.
Snelladen met 300 kW
En het goede nieuws is, dan kun je met 300 kW laden. Als de accu redelijk leeg is, haal je die snelheden ook. Met alle laadstations in Duitsland, waarvan veel 350 kW aankunnen was een ritje richting de Belgische Ardennen via de Autobahn dan ook volkomen stressloos. Enige nadeel is dat de laadpoort rechtsachter op de auto zit en met een Thule-bagagebak op de trekhaak is het dan bij sommige laders worstelen om de stekker er in te krijgen. De neus van de auto blijft wat dat betreft de eenvoudigste plek voor de laadpoort.
Drie schermen
Binnenin maken we ons geen zorgen over rijbereik, maar zit de passagier op een eigen scherm Amazon Prime-video's te kijken, terwijl ik de navigatie volg. Die zin zal ik even uitleggen. Op het dashboard bevinden zich drie schermen. Een kleine achter het stuur met basisinfo, een grote in het midden voor infotainment en functies van de auto en rechts een grote waarmee je entertainment kan bedienen en de eigen stoel en de kleur en intensiteit van het licht bij de enorme spiegel in de zonneklep. De make-up space heet die app. Er zijn mensen waarvoor dit een belangrijke USP is vermoed ik, dus ik wil het toch even genoemd hebben.
Het rechterscherm heeft een filter zodat je als chauffeur lastig mee kunt kijken. Dat helpt om de afleiding te beperken, maar zeker als het geluid aan staat, is de verleiding er nog steeds om een beetje die kant op te leunen en toch mee te kijken. Gelukkig is er een mogelijkheid om een koptelefoon aan te sluiten op het passagiersscherm (lees je mee Tesla) om die verleiding te minimaliseren.
Kaarten verouderd
Daarmee blijft het grote scherm over voor mij en daar kan ik met de ingebouwde Spotify-app muziek luisteren en uiteraard navigeren. De kaarten die gebruikt worden door Xpeng liggen wel minimaal een paar maanden achter op de werkelijkheid. Vreemd dat voor zo’n connected systeem dat niet up-to-date is. Een weg die al een jaar in ons dorp ligt, wordt niet herkend door de Xpeng-navigatie.
Navigeren via laadpalen werkt ook nog niet optimaal, want voor een lange rit stelt hij 11kW traagladende paaltjes voor. We stappen dus over op A Better Route Planner, de app die elke elektrische auto langs laadpalen kan sturen op lange reizen.
De Xpeng heeft helaas geen Apple CarPlay aan boord. Met goed werkende navigatie was dat ook onnodig geweest, maar nu is het lastig. Gelukkig is er een goede plek direct onder het scherm waar de telefoon kan liggen.
Verder wel premium
Maar het doet allemaal wel af aan de premium ervaring die het merk verder geeft. De stoelen zijn te verwarmen, koelen en kunnen je een massage geven. De stiksels in het interieur zijn strak en gelijk. De binnenruimte is uitmuntend. Zoals wel vaker zijn het kleine softwaredingen die ervoor zorgen dat het nét niet perfect is.
Volgende week lees je in deze Duurtest meer over de rijervaring en de rijhulpsystemen.
Rutger Middendorp test voor Bright elke maand een nieuwe elektrische auto. Volg zijn updates in de Duurtest.