Bright Duurtest BMW i5: geweldige wagen, gênant gevoel
Onze autotester Rutger rijdt vier weken met de nieuwe elektrische BMW 5-serie. Deze week: God is in the details.
Ga je van iets of iemand houden omdat het perfect is, of omdat je er onderbewust iets in herkent dat je nodig hebt? Met die filosofische vraag open ik graag het gesprek over de duurtester van deze maand. De Volvo EX30 van afgelopen maand was liefde op het eerste gezicht. Daarna volgden ook een hoop strubbelingen met software die niet altijd lekker werkte en wat andere eigenaardigheden.
Maar na vier weken was die roze bril fase nog niet over. Ik ben dol op de EX30 en heb de neiging hem/haar/hen al zijn/haar/hens tekortkomingen te vergeven. Ik weet niet precies waarom. Maar ik herken het van mensen die zo leuk zijn, dat je hun irritante trekjes charmant vindt.
Weinig op aan te merken
De BMW i5 is anders. In eerste instantie ben je onder de indruk van het uiterlijk. Maar het is allemaal ook zo imposant dat ik (vermoedelijk vanuit mijn eigen onzekerheid) op zoek ga naar onvolkomenheden. Maar wat ik tegenkom zijn alleen maar details die bevestigen hoe doordacht de auto is. Waar de EX30 rubber dopjes had onder de laadklep, heeft BMW het ding zo waterdicht gemaakt dat die rubberdop niet nodig is. Elke keer laden scheelt dat een handeling.
De auto ontgrendelt als ik met mijn telefoon of smartwatch in de buurt komt en ik rijd ermee weg zonder dat er een sleutel nodig is. De camera schakelt automatisch van hoek als dat handiger is bij het inparkeren. In de sportstand blazen de wangen van de stoel op om je iets steviger vast te houden. De auto glijdt over de weg, stuurt alsof hij over rails rijdt en met de 340 pk is een tussensprintje langs een paar auto’s en een tractor nooit te veel gevraagd.
Toch een gênant gevoel
Deze grote elektrische BMW is een fantastische reisauto. Ik ging ermee in 1 dag op en neer van Groningen naar Eindhoven. Ik kwam onvermoeid thuis. Hij is stil van binnen en de assistenten nemen je veel werk uit handen. Je moet een beetje wennen aan de lane assist, die op een kaarsrecht stuk weg toch af en toe input wil, waardoor je naar de berm toe moet sturen terwijl je eigenlijk rechtdoor wilt. Maar dat is de enige smet op het blazoen.
Maar gek genoeg praat ik tegen anderen minder enthousiast over de i5 dan ik over de EX30 deed. Misschien omdat ik het een beetje gênant vind om enthousiast te zijn over een auto van bijna een ton. Of omdat ik me niet identificeer met zo’n agressief uiterlijk met die enorme verlichte grill. Maar het is onmogelijk om niet onder de indruk te raken van de ontzettend verfijnde afwerking en eindeloos doordachte details in de BMW. Dus er is geen sprake van directe verliefdheid, maar ik vermoed dat er na vier weken straks wel een uitstekende werkrelatie is ontstaan.
Heb je vragen over de BMW i5, stel ze dan via onze socials.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.