Uitgeverijen sluiten deals met ChatGPT, zonder toestemming medewerkers

©Unsplash

Uitgeverijen sluiten deals met ChatGPT, zonder toestemming medewerkers
2 juni om 13:30
Laatste update: 2 juni om 19:58

AI moet beter worden, maar hoe moeten de taalmodellen worden getraind? Journalisten van enkele grote Amerikaanse uitgevers zijn onaangenaam verrast dat hun werkgevers in zee gaan met OpenAI. Onaangekondigd worden hun artikelen straks gebruikt om ChatGPT te trainen. 

Het trainen van AI is een complex verhaal. AI heeft training nodig om beter te worden, maar veel mensen willen niet dat hun eigen content hiervoor wordt ingezet. Immers is het in sommige gevallen ook AI dat ervoor kan zorgen dat ze minder werk krijgen. Dit zeiden bijvoorbeeld ook digitale kunstenaars over Dall-E. De grote Amerikaanse uitgeverijen Vox en The Atlantic hebben zich de woede van hun medewerkers op de hals gehaald door een deal te sluiten met ChatGPT over het gebruiken van de content van zijn schrijvers voor het trainen van de AI-tool.

Meerdere werknemersbonden hebben zich al uitgesproken over de zaak en geven aan dat ze dit alarmerend vinden en zich zorgen maken. Vooral het feit dat het management er niets over heeft gezegd schuurt. Zelfs toen het eenmaal bekend werd moesten de medewerkers dit van buitenaf horen en stuurde het management ze ook van het kastje naar de muur.

AI trainen

Het hangt van het contract af dat journalisten met hun werkgevers hebben, maar vaak is het werk dat je schrijft voor een medium van zo’n uitgever en in veel gevallen staat er dat het je werk bijvoorbeeld voor zowel online publicatie als print mag gebruiken. Wat echter doorgaans niet in zo’n contract staat, dat is dat het je werk ook mag inzetten om AI te trainen. Immers is AI nog erg nieuw. Het is dus vreemd dat een uitgever dit wel doet, zeker zonder het medeweten van de schrijvers van deze stukken. 

Daarnaast heeft zo’n deal potentieel ook een kant die invloed heeft op de verslaggeving, namelijk dat bijvoorbeeld één van de grootste techsites ter wereld onder uitgever Vox valt: The Verge. Kan dit nog betrouwbaar berichtgeving doen als er afspraken zijn gemaakt met ChatGPT-maker OpenAI? Sommige journalisten hebben zelfs al artikelen online gepubliceerd over de deal, zoals The Atlantics senior redacteur Damon Beres: A Devil's Bargain With OpenAI. Hij noemt het een deal met de duivel en is bezorgd over het verspreiden van misinformatie, zeker op een moment waarop uitgeverijen vele schrijvers hebben ontslagen. Het zou slecht zijn voor de kwaliteit van artikelen. 

AI Overview

Het zijn bovendien niet alleen de AI-chatbots die een probleem vormen. Google heeft recent zijn AI Overview geïntroduceerd. Op Google Zoeken krijg je dan vaak alvast antwoord op je vraag, gebaseerd op websites. Hierbij wordt er wel een bronvermelding gedaan, maar waarom zou iemand doorklikken als het antwoord al in Google zelf wordt weergegeven door AI? Het zal het internet zoals het nu werkt niet ten goede komen, verwachten veel schrijvers. AI Overview is op dit moment alleen nog in de Verenigde Staten beschikbaar. 

Waar we in 2023 nog vooral hebben gesnuffeld aan AI, lijkt het dit jaar steeds meer duidelijk te worden dat het in een rap tempo grote gevolgen heeft die niet voor iedereen even positief zijn. 

Lees meer over kunstmatige intelligentie en blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.