Internet gaat los op ‘lag’ besturing Cybertruck, blijkt veiligheidsmechanisme

Internet gaat los op ‘lag’ besturing Cybertruck, blijkt veiligheidsmechanisme

De Cybertruck zal ooit zijn eigen Netflix documentaire krijgen. Het is namelijk altijd wat met de hoekige truck van Tesla. Nu gaat een filmpje met in de hoofdrol de besturing weer viraal.

Het stuur van de Cybertruck is niet fysiek verbonden met de wielen van de auto. Tesla gebruikt voor deze aparte truck het fly-by-wire principe. Dat wil zeggen dat de stuurbewegingen via signalen wordt door gegeven.

Onder andere op X verscheen een filmpje waar men vraagtekens zette bij de werking van dit systeem. We zien een persoon in een Cybertruck heel snel aan het stuur draaien. De ophef ontstaat doordat de wielen erg laat reageren op de stuurbeweging, er is ‘lag’.

Lag

Begrijpelijkerwijs valt iedereen hierover en twijfelt men over de veiligheid van deze auto. Gelukkig dat het internet ook zijn eigen fouten kan herstellen. Al snel verschijnen er berichten die het filmpje ontkrachten. Zo laat iemand zien dat zijn Ford pick-up veel meer stuurbewegingen nodig heeft om dezelfde uitslag te krijgen.

De vertraging in het overbrengen van de stuurbeweging naar de wielen blijkt een maatregel te zijn die de veiligheid moet waarborgen. Hoe dat technisch in zijn werk gaat kun je hier lezen.

Waar het op neer komt is dat wanneer je de stuurbeweging van de Cybertruck 1 op 1 vertaalt naar de wielen, er ongelukken gebeuren. Het zou zelfs kunnen leiden tot het over de kop gaan van de auto. Daarnaast heeft de auto helemaal niet zo een snelle reactie nodig bij een lage snelheid. Wanneer we het goed begrijpen is de reactiesnelheid van de wielen op het stuur variabel. Bij een hogere snelheid zal er anders gereageerd worden.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.