VanMoof belooft beterschap aan fietsers die door fietsenmaker worden weggestuurd
We kregen de afgelopen tijd aardig wat klachten van VanMoof-eigenaren, juist ook over de VanMoof S5. Toch niet weer hetzelfde liedje? Het lijkt er gelukkig niet op, maar VanMoof vindt wel dat het transparanter moet wat reparaties betreft – en dan vooral voor al die klanten met een oudere VanMoof-fiets, van het failliete VanMoof.
Het VanMoof waar je vandaag nog een vernieuwde VanMoof S5 kan kopen is niet hetzelfde bedrijf als iets meer dan een jaar geleden. Je kan het moeilijk gemist hebben: dat bedrijf ging failliet, werd uiteindelijk verkocht en werd daarna opnieuw opgestart. Het nieuwe VanMoof wil de fouten voorkomen waar het oude VanMoof aan ten onder ging. Daarom is de 5-serie fietsen vernieuwd en zijn er voor die lichting fietsen ruim onderdelen voorradig – die volgens VanMoof nauwelijks nodig zijn, omdat de vernieuwde fietsen minder vaak kapot zouden moeten gaan.
Maar even terug naar dat oude VanMoof, dat niet lang voor dat faillissement nog met de S5 en A5 kwam. Eigenaren van die oudere modellen namen de afgelopen tijd contact op met de redactie van Bright. Zij melden defecten, foutmeldingen en kunnen vervolgens niet voor reparatie terecht.
Navraag bij verschillende 'Repair Partners' – fietsenmakers die reparaties voor VanMoof mogen doen – leert inderdaad dat de oude S5 en A5 momenteel niet voor reparatie worden aangenomen. Reden: de benodigde onderdelen zijn er niet, en volgens de gesproken fietsenmakers is er ook geen duidelijkheid over wanneer die onderdelen er wel zijn. Het gaat om eigenlijk alles wat kapot kan gaan: van de motor en de versnelling tot de elektronische aansturing en zelfs de standaard. "En dan is het heel jammer, maar ik verzamel geen kapotte VanMoofs", zegt zo'n fietsenmakers tegen ons, over mensen die hij weer naar huis moet sturen.
Goed nieuws en slecht nieuws
Dat klinkt allemaal niet heel rooskleurig, en na de VanMoof-problemen van vorig jaar vraag je je af: toch niet weer? Daar lijkt het gelukkig niet op. De fietsenmakers die we spreken nuanceren de problemen al enigszins, door erop te wijzen dat ze het sowieso ineens druk hebben met reparaties. Blijkbaar hebben we door de koude lente de e-bike-reparatie allemaal uitgesteld, en dat merken de fietsenmakers nu ook door plotselinge drukte en een tekort aan onderdelen – ook vrij verkrijgbare onderdelen.
Maar het probleem met VanMoof blijft natuurlijk, net als voor het faillissement, die eigen onderdelen. Als de fietsenmaker die niet heeft, kan 'ie niks. Dus hebben we VanMoof gevraagd hoe het zit, en waar die onderdelen blijven. Het goede nieuws: die onderdelen komen er echt aan. Het slechte nieuws: sommige fietsers moeten tot na de zomer op hun onderdeel en dus de reparatie wachten.
Sommige fietsers hebben gewoon pech
Reparaties bij VanMoof-partners zijn er nu eigenlijk in twee smaken. De eerste smaakt lekker: dat zijn de gloednieuwe fietsen van het nieuwe VanMoof. Als daar iets mee is, dan vallen ze onder garantie, zijn er onderdelen en krijgen de fietsen reparatie-voorrang bij de winkel waar ze gekocht zijn.
De tweede smaakt bitter: de reparaties van alle andere VanMoofs, van het oude VanMoof dus. Die vallen allemaal niet onder garantie en zijn maar net afhankelijk van de beschikbaarheid van onderdelen. Die onderdelen levert het nieuwe VanMoof, en de woordvoerder van het bedrijf legt uit dat zoiets een enorme operatie is. Onderdelen die het oude VanMoof liet maken en invoeren, moeten door het nieuwe VanMoof weer over alle bureaucratische hordes geleid worden. In een hoop gevallen zijn de onderdelen zelfs al gemaakt, maar moeten ze nog over de grenzen heen, naar de fietsenmakers worden gebracht.
VanMoof wil geen slechte onderdelen leveren
Bovendien wil VanMoof in sommige gevallen ook niet één op één het oude onderdeel blijven leveren. Daar waren immers al problemen mee, en dus is zo'n onderdeel maar een lapmiddel dat weer kapot gaat. En dat zijn klanten die dus geen garantie meer hebben, en dus zelf betalen. Dat wil VanMoof klanten niet aandoen, maar een betrouwbaar alternatief ontwikkelen kost helaas tijd.
Dat er hoop aan de horizon gloort bleek vorige maand trouwens al uit een bericht van de VanMoof-watcher VanMoofer. Het lijkt erop dat VanMoof met een doe-het-zelf-oplossing komt om het bekende ERR44-probleem met de e-shifter van de S3 en X3 op te lossen.
VanMoof is het overigens eens met de klacht over onduidelijkheid. Het bedrijf belooft zijn reparateurs betere informatie te geven, zodat die klanten met een kapotte fiets vervolgens niet zonder informatie naar huis hoeven te sturen. Het lijkt er ook op dat de groep getroffen S5-fietsen die nu niet voor reparatie terechtkan relatief klein is: eerder honderden dan duizenden klanten. Het aantal getroffen S3-klanten is groter, weten we door het faillissement, en ook daar geldt voor: er komen onderdelen aan, maar het duurt wel nog even.
Meer VanMoof en mis niets met onze Bright-app.