Elektrisch motorrijden: een weekend met de Energica Experia

©Bright

Review: elektrische motorfiets Energica Experia

Elektrische motoren zijn langzaam volwassen aan het worden en de meest volwassene is wellicht de Energica Experia. Met een serieus bereik en de mogelijkheid tot snelladen. Rutger probeert hem een weekend.

Elektrische motoren beleven nu ongeveer het moment dat elektrische auto’s in 2016 hadden. We komen uit het tijdperk met wat mitsen en maren rond elektrisch motorgebruik. Maar de Energica Experia laat zien dat je anno 2024 prima woon-werkverkeer, toertochten én misschien zelfs een vakantie kan doen, elektrisch.

Laat ik met slechte nieuws beginnen. De Experia is niet goedkoop. Voor €29K heb je er eentje op je oprit staan. Zet je hem op de zaak, dan kan hij netto een stuk goedkoper uitvallen door allerhande subsidies, maar vooraf moet je dus wel een mooi bedrag neerleggen.

Wat heb je daarvoor? Een stoere touringmotor die niet misstaat naast een BMW R1250GS, de benchmark in dit segment. En wat is dat segment dan eigenlijk? De doe-het-allemaal motor. Je kunt ermee de wereld rond, je kunt er je bagage op kwijt, je kunt er comfortabel een enorm stuk op rijden en als gevolg is het ook een fijne motor voor woon-werkverkeer. Een set met drie koffers maakt het eenvoudig om je helm niet mee te hoeven slepen en je attachékoffertje te vervoeren.

Bloedsnel, toch beschaafd

Stap op de Experia en je zit duidelijk in de 21e eeuw. Centraal een groot tft-scherm dat je bedient met je linkerduim en wijsvinger op de knoppen aan het stuur. Je kunt je snelheid groot in beeld zien en je resterende rijbereik, maar ook hoe schuin je hebt gehangen in de bochten. Je zit als een koning met een flinke “tank” voor je. Als je de klep opent zie je een gedeelte van de 20 kWh accu omhoogsteken en daarnaast ruimte voor handschoenen, je dagboek en nog wat andere prullaria. Het is een wat wonderlijke ontwerpoplossing, omdat je steeds naast en achter die accu moet vissen naar je spullen. Maar het is wel een praktisch plekje om dingen te stallen.

Na mijn ervaring met de Energica Ego (de buikschuiver van het Italiaanse merk in elektrische motoren) zette ik de Experia eerst maar in de Urban-stand om niet meteen uit het zadel getrokken te worden. Maar waar de Ego je hoofd er af probeert te trekken tijdens acceleratie, is de Experia wat beschaafder. Je rijdt eenvoudig weg, kunt gemakkelijk doseren en de motor is heerlijk op zijn wang te leggen in een bocht. Op geen enkel moment heb je het idee dat je met een hele grote motorfiets op weg bent, zelfs niet met een passagier achterop.

Zit je boven de 80 km/u dan transformeert de Experia van een beschaafde tourer in een racemonster. Een inhaalactie op de provinciale weg is zo’n feestje, dat ik er niet mee op kan houden en mijn verwachtte rijbereik snel afneemt. Als je je een beetje in kunt houden, dan kun je 300 kilometer doen voor je aan de snellader gaat staan. Als je alleen maar wheelies wilt doen en klinkers uit de straat wil trekken kun je dat eenvoudig halveren.

Laden op vakantie duurt langer

Aan een gewone laadpaal sta je ongeveer 8 uur voor de accu weer helemaal vol is. Maar met een snellader moet je dat in principe binnen een uur kunnen doen. Omdat de ruimte beperkt is op een motor wordt de accu echter niet actief gekoeld en dat betekent dat als je 1000 kilometer op een dag wilt doen dat je hetzelfde probleem krijgt als Nissan Leaf-eigenaren kennen: elke snellaadsessie is iets langzamer dan de vorige totdat de motor weer helemaal heeft kunnen afkoelen. Concreet betekent het dat je makkelijk 600 kilometer op een dag kan doen met een snellaadstop, maar als je na zo’n zit nog door wilt gaat je tussenstop langer duren. Op papier lijkt dat misschien dramatisch, maar er zijn niet veel mensen die voor hun lol meer dan 600 kilometer gaan rijden op een dag.

De Experia kan snelladen via een CCS-aansluiting. Maar met sommige laders lukt dat niet. De nieuwere Tesla-laders werken niet lekker met de motor en ook de snelste Fastned-units geven storingen. Voor wie woon-werkverkeer rijdt met de Energica geen probleem, maar wie een fikse motorvakantie op de planning heeft wel een ergernis die hopelijk verholpen kan worden.

Heb je genoeg aan een motor die alleen voor woon-werkverkeer geschikt is, dan zijn de BMW CE02 en CE04 mogelijk ook geschikt voor jouw behoeftes. De CE04 kost ongeveer de helft van de Experia. Maar als je ook een toertocht wilt kunnen rijden of iets meer motor onder de kont wil, dan is de Experia op dit moment de enige in zijn segment. En de concurrentie gaat het lastig krijgen om hem te evenaren. 

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.