©Unsplash

Maar 13 procent van de Chinese EV-merken ‘is winstgevend in 2030’

Maar 13 procent van de Chinese EV-merken ‘is winstgevend in 2030’

12 juli om 16:39

De Chinese automarkt groeit explosief en dat zien we ook op de Nederlandse wegen. Er lijkt iedere maand wel een nieuw elektrisch automerk uit China naar Nederland te komen. Toch is adviesbureau Alixpartners niet in een jubelstemming. Zij voorspellen dat in 2030 nog maar 13 procent van de bestaande Chinese EV-merken winst maakt!

Betekent dat lage percentage het einde van de Chinese automarkt? Nou niet echt, er zijn welgeteld 137 Chinese automerken bekend, schrijft Alixpartners (via Autoweek). Met subsidies worden veel elektrische automerken overeind gehouden in het land. Zonder die overheidssteun blijft nog maar 13,6 procent winstgevend.

Het adviesbureau verwacht dat de komende vijf jaar zwaar gaan worden voor de Chinese EV-merken. Het betekent dat we een hoop faillissementen en gedwongen fusies kunnen verwachten. Dit kan in theorie betekenen dat de garantie van sommige Chinese elektrische auto’s in Nederland vervalt. Tegelijkertijd zullen de echt grote jongens, zoals BYD, Nio, Hongqi en Xpeng wel overeind blijven. Alixpartners is niet helemaal negatief over de opmars van Chinese elektrische auto’s. Ze voorspelden eerder dat vanaf 2030 wereldwijd 1 op de 3 auto’s uit dat land komt.

Het westen keert zich tegen Chinese EV’s

De zware jaren worden ook deels veroorzaakt voor de draai die het westen maakt tegen Chinese auto’s. De VS heeft al zware heffingen aangekondigd op Chinese EV’s en de EU speelt ook met dat idee. De elektrische auto’s uit China zijn namelijk stukken goedkoper dan Europese en Amerikaanse modellen, waardoor ze uit de markt worden gedrukt. Maar we weten nu dus hoe weinig automerken er winst maken in China.

Lees meer over elektrisch rijden en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.