©VanMoof

VanMoof geeft 1000 euro korting aan klanten die fiets niet geleverd kregen

Mooi gebaar: VanMoof geeft 1000 euro korting aan klanten die fiets door faillissement nooit kregen

15 juli om 11:26
Laatste update: 26 augustus om 12:56

Pechvogels die in de weken voor het faillissement van VanMoof een fiets bestelden maar die nooit kregen, krijgen nu alsnog een goedmakertje: 1000 euro korting op een nieuwe VanMoof.

Het oude VanMoof heeft een hoop klanten een zuur gevoel gegeven, maar waarschijnlijk had niemand zo'n kater als de mensen die een nieuwe VanMoof-fiets bestelden, maar die niet meer kregen. Een jaar geleden zagen we nog van die typische gevallen waarbij mensen 'hun' fiets zelfs al in de winkel zagen staan, maar toch niet mee naar huis kregen. Sommigen hadden tijdens de overdracht naar een nieuwe eigenaar nog geluk en kregen hun fiets, maar de meeste van zulke pech-klanten hadden gewoon pech.

Het nieuwe VanMoof heeft geen verplichtingen aan de mensen die destijds een fiets bij het oude VanMoof kochten. Een morele plicht voelt VanMoof kennelijk wel, want nu is er dus een kortingsactie. Zulke getroffen klanten krijgen 1000 euro korting op een VanMoof S5, A5 of op een toekomstig VanMoof product, aldus VanMoof. VanMoof-klanten die denken in aanmerking te komen voor de kortingscode, kunnen die hier aanvragen. Die aanvragen worden individueel beoordeeld en iedereen krijgt voor het eind van het jaar bericht. Krijg je een code, dan is die tot 31 december 2027 geldig – maar wel gekoppeld aan het e-mailadres dat is gebruikt bij de aankoop van de fiets die nooit geleverd werd.

'Hopen dat het de pijn verzacht'

De kortingscode staat los van het lopende officiële claims-proces. Benadeelde klanten hebben dus ook nog steeds de mogelijkheid om via de trustees gecompenseerd te worden - het nieuwe VanMoof moedigt mensen aan dit traject te doorlopen. Klanten die reeds door hun bank of betalingsprovider gecompenseerd zijn, komen niet in aanmerking voor de korting.

"Uit de vele gesprekken die we hebben gevoerd met onze community werd snel duidelijk hoe frustrerend de afgelopen maanden zijn geweest voor mensen die hun fiets niet geleverd hebben gekregen van het oude VanMoof", aldus Eliott Wertheimer, mede-ceo van het nieuwe VanMoof. "We snappen dat ons gebaar niet alle problemen in één keer oplost, maar we hopen dat het de pijn verzacht."

Nieuwe onderdelen voor oude fietsen

VanMoof heeft de afgelopen maanden ook ingezet op het opnieuw opstarten van de keten voor reparatie-onderdelen. Daarbij wil het nieuwe VanMoof meer fietsenmakers aan zich binden, en worden ook onderdelen voor oudere modellen opnieuw ontwikkeld om die betrouwbaarder te maken. VanMoof stelde laatst wel dat sommige van die onderdelen nog enkele maanden op zich kunnen laten wachten. Het bedrijf zegt daarover wel transparanter te zullen communiceren met zowel reparateurs als klanten.

Meer VanMoof en mis niets met onze Bright-app.