©Ziggo

VodafoneZiggo blijft maar klanten verliezen, nu ruim 100.000 in een jaar tijd

VodafoneZiggo blijft maar klanten verliezen, nu ruim 100.000 in een jaar tijd

26 juli om 16:43

VodafoneZiggo heeft zijn nieuwste kwartaalcijfers gemeld. Positief dankzij prijsverhogingen, maar mede die verhogingen zijn wellicht juist de aanleiding voor inmiddels ruim 100.000 klanten die overstapten naar de concurrentie.

De vaste internetverbindingen van Ziggo kamen nu al lang met stevige concurrentie van de glasvezel-aanbieders. De afgelopen vier kwartalen bij elkaar opgeteld, vertrokken er bijna 106.500 internetklanten bij Ziggo. Afgelopen kwartaal verloor Ziggo nog eens 27.400 klanten, relatief in lijn met de voorgaande kwartalen. Dat blijkt uit de nieuwste financiële cijfers van het bedrijf.

De aanleiding lijkt in de prijsverhogingen te liggen. Elke provider voert jaarlijkse prijsverhogingen door, maar het kabelnetwerk van Ziggo is daarbij relatief gezien duurder dan veel van zijn glasvezel-concurrenten. Zo kost vast internet met een snelheid van 1 Gbit/s bij KPN en Odido 55 euro per maand, bij Ziggo maandelijks 60 euro. Daar komt bij dat de upload-snelheid van kabelinternet vaak op zo'n 10 procent van de uploadsnelheid ligt, terwijl die bij glasvezel gelijk is. Verder stunten de glasvezel-aanbieders veel met pakketkortingen op onder meer Spotify, Netflix en Disney+.

Ziggo toch niet ontevreden

Het valt ook op dat Ziggo-klanten hun abonnement vaker uitkleden, en dus niet meer kiezen voor de ooit zo populaire alles-in-eenbundel. Vooral de vaste telefoonlijn valt daarbij natuurlijk weg: we bellen mobiel, en kunnen die extra kosten voor de vaste lijn missen. Dus zegden afgelopen jaar net geen 280.000 Ziggo-klanten die vaste telefoonlijn op.

Ondanks de vertrekkende klanten spreekt Ziggo van een 'robuust' tweede kwartaal. Want er werd wel flink omzet gedraaid: iets meer dan 1 miljard euro, een groei van 1,5 procent op jaarbasis. De winst steeg zelfs 8,2 procent tot 482 miljoen euro. Dat is dus te danken aan die prijsverhogingen, die het effect van de vertrekkende klanten hebben opgevangen. Zolang die winsten op de verwachte koers blijven, heeft VodafoneZiggo geen reden om te stoppen met de prijsverhogingen, ondanks dat een deel van de klanten dan overstapt.

Meer Ziggo en mis niets met onze Bright-app.