Je raadt nooit de reparatiescore van de Samsung Galaxy Ring

©iFixit

'Galaxy Ring valt niet te repareren', oordeelt iFixit
22 augustus om 12:50

Zoals eerder al bekend werd over de Pixel Watch 3, blijkt nu ook de Galaxy Ring niet te repareren te zijn als deze een defect vertoont, zo oordeelt iFixit. Oftewel: als de batterij het op een dag begeeft, probeer deze dan niet te vervangen, want dat kan niet.

Samsung lanceerde onlangs zijn slimme, en vooral dunne, ring. Als klant verwacht je dat deze naar behoren werkt, maar als dat niet het geval is, zal je eerste instinct waarschijnlijk zijn om deze te laten repareren. Nu blijkt echter dat de ring, net als die van Oura, niet repareerbaar is. Het suggereert haast dat, om een ring zo klein en compact te maken, fabrikanten concessies moet doen bij de constructie van het apparaat. Dit zal milieu-activisten niet bevallen, vooral als de ring in de praktijk erg populair blijkt te zijn. In Frankrijk moeten gadgets tegenwoordig een reparatiescore tonen bij de verkoop, en in het geval van Samsungs ring zou dat dus een score van precies 0 punten opleveren.

Geval van kinderziektes

Kenmerkend aan dit soort nieuwe gadgets is dat in de beginperiode de kinderziektes verholpen moeten worden. Hoewel de meeste fabrikanten hun producten vóór de lancering redelijk grondig testen (we kijken met een schuin oog naar de Rabbit r1 en de Humane AI Pin), is het vaak aan het grote, mainstream publiek om bugs en andere eigenaardigheden op te sporen en door te geven aan de fabrikant, hetzij automatisch, hetzij handmatig. Hierdoor zullen de meeste modellen geleidelijk aan verbeteren. In het geval van de slimme ring kun je je echter afvragen of deze op hetzelfde tempo zo'n evolutie zal doormaken, aangezien men weinig kan veranderen aan de hardware. Als bijvoorbeeld de batterij kapot gaat, moet de ring dus in zijn geheel worden weggegooid.

Klein, maar ook fijn?

Eerder werd ook al bekend dat de nieuwe smartwatch van Google, de Pixel Watch 3, niet gerepareerd kan worden. En dat terwijl de techgigant steeds meer geld vraagt voor zijn gadgets. Hoewel je kunt discussiëren over in hoeverre de mogelijkheid tot reparatie verband houdt met het formaat en andere eigenschappen, zoals waterdichtheid, blijft de vraag of deze keuze wordt gemaakt in het belang van de klant en de planeet, of gewoon voor het bedrijf achter de gadget. In werkelijkheid willen fabrikanten hun producten namelijk zo aantrekkelijk (lees: zo klein en dun mogelijk) in de markt zetten. En hoewel influencers als Marques Brownlee begrip tonen voor dit dilemma, zal moeten blijken in hoeverre Europese regelgeving het hiermee eens is en hoe hier in de toekomst mogelijk op zal worden ingespeeld.

Lees meer over Samsung, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.

 

Lees meer over:

Deel via