AI-washing: 40 procent van nieuwe AI-bedrijven doet niks met AI

Wordt een gadget door AI echt veel beter? Pas op voor AI-washing

24 augustus om 16:30

De ene na de andere smartphonemaker komt wel met een nieuwe telefoon, maar focust hierbij vooral op wat de AI allemaal kan. Steeds meer bedrijven blazen hoog van de toren over AI, maar zijn die producten allemaal wel zo geavanceerd?

Als een bedrijf doet alsof zijn product of dienst dankzij AI een stuk geavanceerder is, maar dit in werkelijkheid niet het geval is, dan spreken we van AI-washing. Het is een marketingtruc waarbij bedrijven hun gebruik van AI heel dik aanzetten en anderen eigenlijk voor de gek te houden. Een product is helemaal niet zo geavanceerd, maar door er het label ‘AI’ aan te hangen wordt onterecht de indruk gewekt dat dat wel het geval is.

Kunstmatige intelligentie

Tegenwoordig heeft bijna elke aankondiging van een nieuwe gadget wel die twee ‘magische’ letters: AI. Kunstmatige intelligentie wordt aan allerlei diensten en producten toegevoegd. Daarbij voegt het vaak zeker wel waarde toe, maar tegelijkertijd wordt er ook veel overdreven. Heb je immers als techbedrijf geen AI in je product, dan loop je achter. Reden voor bedrijven om te pas en te onpas met de term te gooien.

Bij de BBC zegt expert Ayangar: “Sommige bedrijven denken dat als ze geen AI in hun presentatie noemen, dit een minpunt is.” AI toevoegen om het toevoegen dus: AI-washing. In een studie uit 2019 komt naar voren dat 40 procent van de nieuwe techbedrijven zichzelf een AI-startups noemen, zonder dat er ook maar een beetje AI aan te pas komt. Al die AI-washing kan zorgen dat de echte innovaties in kunstmatige intelligentie worden ondergesneeuwd of dat het vertrouwen in de technologie tot een dieptepunt daalt, wat ook weer invloed heeft op de verdere ontwikkeling ervan.

Amazons kassaloze supermarkt

Een goed voorbeeld hiervan is de Just Walk Out-supermarkt van Amazon. Hierbij zouden camera’s met gezichtsherkenning, sensoren op de schappen en AI zorgen dat de juiste producten worden afgerekend zonder dat je langs een kassa hoeft. Wat bleek? Die AI in kwestie was een leger aan Indiase mensen die 70 procent van de verkopen checkten. Inmiddels bestaat Just Walk Out niet meer.

Je kunt AI-washing herkennen aan verschillende factoren. Zorg dat een bedrijf dat bij je aanklopt met een claim over AI ook daadwerkelijk demonstreert hoe de software werkt. Kijk ook of er open-source-bronnen worden gebruikt of API’s waarbij de software van anderen mogelijk gebruikt wordt, in plaats van zelf ontwikkelde AI. Houd er rekening mee dat AI een buzzwoord is en vraag dus vooral door als iemand ermee strooit.

 Lees meer over kunstmatige intelligentie.