Perplexity gaat advertenties tonen in zijn door AI gegenereerde zoekresultaten

©Perplexity

Perplexity gaat advertenties laten zien in zijn door AI gegenereerde zoekresultate
26 augustus om 09:30

Een van de bedrijven die de concurrentie aan gaat met zoekmachine Google is Perplexity. Op dit moment circuleert er een presentatie waar uit zou blijken dat het bedrijf advertenties gaat laten zien bij de zoekresultaten.

Perplexity genereert AI-zoekresultaten naar aanleiding van een vraag van de gebruiker. Het zet daarvoor AI in. Deze zoekmachine laat geen opsomming van links zien maar een presenteert het resultaat als een verhaal. Aan de bovenzijde worden de bronnen van deze informatie genoemd.

Advertenties

Het gebruik van deze zoekmachine is gratis en dat is een model dat vanzelfsprekend geen stand houdt. Uit een presentie blijkt dat Perplexity advertenties al gaan plaatsen bij de zoekresultaten.

Partners kunnen dan genoemd worden bij ‘gerelateerde vragen’ onder aan de pagina met jet zoekresultaat. Ook zullen banners kunnen worden ingekocht.

Er zal worden afgerekend op basis van CPM en dat staat voor kosten per 1000 vertoningen. Het tarief zou op 50 dollar staan en dat is vele malen hoger dan dat deze titel krijgt voor het laten zien van een banner in dit artikel.

Verdiensten delen

Ook heeft Perplexity een programma gelanceerd voor makers van content zoals Bright. Wanneer je je bij dit programma aansluit, zul je meedelen in de omzet wanneer je artikel wordt gebruikt in het antwoord op de vraag. 

De app van dit bedrijf is al meer dan 2 miljoen keer gedownload en er worden 230 miljoen zoekopdrachten per maand uitgevoerd, Deze dienst groeit vooral hard in de Verenigde Staten en de waarde van Perplexity werd onlangs op 1 miljard dollar vastgesteld.

Niet ales gaat goed voor dit bedrijf, want het wordt namelijk beschuldigd van plagiaat. Het zou onder andere artikelen gebruiken van Wired en Forbes zonder dit (duidelijk) aan te geven.

Lees hier meer over AI en abonneer je op de nieuwsbrief