Deze elektrische fietsschoen moet je nog sneller maken
Een schoen die zichzelf tijdens het wielrennen automatisch positioneert zodat jij altijd snel kan blijven fietsen. Het Japanse Shimano heeft uitgevogeld hoe zo’n schoen zou kunnen werken.
Shimano heeft een patent geregistreerd op een draadloos, elektronisch systeem dat uit drie onderdelen bestaat: de schoen, de schoenplaat en de trapper. Ze zijn bijna allemaal voorzien van sensoren die er samen voor moeten zorgen dat de schoen altijd zo goed mogelijk gepositioneerd is op de trapper om zo snel mogelijk te rijden.
Tussen de zool en de schoenplaat zit een soort regelaar die wordt aangedreven door een elektromotor. Die klikt op zijn beurt in de trapper, die het hele systeem van stroom voorziet. De regelaar past de positie van de schoen aan naar voren, achteren en zijwaarts. De positie is uiteraard ook handmatig aan te passen.
Ideale positie voor asfalt of gravel
Hoe het systeem in de praktijk zou werken onder verschillende omstandigheden is bij een patent altijd wat lastiger uit te leggen. De tekeningen en omschrijvingen lijken in ieder geval te duiden op een systeem dat sensoren in schoen, schoenplaat en trapper gebruikt om input te genereren voor de regelaar. Die past de positie van de schoen op de trapper aan op basis van steilheid, soort ondergrond zoals asfalt of gravel.
Factoren als steilheid en ondergrond spelen namelijk mee bij het bepalen van de lichaamshouding die de fietser aan moet nemen op het zadel om kracht te zetten en zoveel mogelijk snelheid vast te houden. Hetzelfde geldt voor de draaipunten van de benen en enkels, die allemaal invloed hebben op de positie van de schoen.
Optie voor wielrenners?
Tenslotte zijn er ook andere databronnen waaruit het systeem kan putten, zoals de kracht die op het pedaal wordt uitgeoefend, de trapfrequentie en zelfs GPS-signaal. Omdat het maar om een patent gaat is het de vraag of Shimano het überhaupt op de markt brengt, maar het idee van een elektrische wielrenschoen klinkt misschien niet eens zo gek.
Toch is er volgens Velo nauwelijks wetenschappelijk bewijs voor het nut van een dergelijk systeem. Daarnaast is het de vraag of ze hier in de wielersport om staan te springen. Elk procentpunt sneller fietsen telt uiteraard in de sport, maar worden prestaties niet te veel beïnvloed door een elektrisch systeem dat wielrenners in principe een handje helpt? Je zou denken dat de wielrenwereld de handen al vol genoeg heeft aan dopingcontroles.
Lees meer over gadgets, of blijf op de hoogte via de Bright Nieuwsbrief.