©Lotus

Lotus Theory 1, de zelfrijdende racewagen

Lotus Theory 1, de zelfrijdende racewagen

Vandaag om 10:12

Lotus heeft een nieuwe conceptcar gepresenteerd: de Theory 1. Een echte sportwagen, maar ook een auto vol zelfrijdende technologie. Is er nog ruimte voor hardcore sportwagens?

De Lotus Theory 1 is een concept car. Voordeel daarvan: alles is mogelijk. Nadeel: niets daarvan hoeft in de praktijk gebouwd te worden. Maar dat geeft de autobouwer de kans om precies te laten zien hoe ze de toekomst idealiter voor zich zien. Zo krijg je helder zicht op de toekomstvisie van de autobouwer.

Die is in ieder geval elektrisch. 70 kWh is de accu in de Theory 1 en dat geeft een rijbereik van zo’n 400 kilometer. 1000 pk en een sprint van minder dan 2,5 seconden naar de 100 is het streven. Op papier kun je natuurlijk alles beloven. Maar duidelijk is dat het adagium gewicht verliezen is beter dan kracht toevoegen nog niet weer boven tafel is bij Lotus.

Robotisch textiel

De zit is vergelijkbaar met de legendarische McLaren F1. De bestuurder in het midden met twee passagiers schuin achter hem. De stoel zit op een vaste plek, terwijl de pedalen en het stuur kunnen bewegen. Net als eerder in de Ford GT en de LaFerrari.

In de auto is alles gedaan om de gebruiker te laten voelen dat zijn auto hard kan gaan. Zacht en lichtgewicht robotisch textiel (ja, dat lees je goed), laat de auto communiceren met de inzittenden. Opblaasbare delen in de stoelen en het stuur reageren in realtime en zorgen voor meer ondersteuning, grip en subtiele aanwijzingen via haptische feedback.

Dichtbij het ideaalbeeld?

Ook een KEF-audiosysteem moet bijdragen aan de geluidsbeleving. De inzittenden kunnen: de ‘snelheidsgeluiden’ versterken, het omgevingsgeluid dempen, of een lekkere tune luisteren. Daarmee verraadt Lotus dat het niet alleen gaat om sneller rijden, maar ook om comfort. De hardware voor autonome rijfuncties, met 4 LiDARs, 6 HD-camera’s en radars is een duidelijke indicatie dat Lotus niet terug gaat keren naar lichtgewicht, zo simpel mogelijke auto’s.

In de woorden van Lotus zelf is de filosofie samen te vaten met de afkorting DNA. Digital vertegenwoordigt een overweldigende, intelligente en intuïtieve beleving. Natural symboliseert een emotioneel en verbindend design, waarbij de mens centraal staat. Analogue representeert Lotus’ continue vooruitgang op het gebied van performance engineering. Daaruit kunnen we de conclusie trekken dat de Emeya al aardig dicht in de buurt zit van wat Lotus de ideale auto vindt. Colin Chapman zou zich omdraaien in zijn graf, maar voor de meeste autobezitters betekent het dat een Lotus rijden geen straf is.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.