Lotus wil met Theory 1 een lichtgewicht, elektrische sportauto laten zien
Lotus introduceert zijn Lotus Theory 1, een elektrische sportauto die desondanks heel licht is. Lotus wil de bolide bovendien slim maken.
De nieuwe auto van Lotus is de Theory 1 en helaas doet hij zijn naam eer aan: het blijft maar theorie, want deze auto wordt niet commercieel beschikbaar. De nieuwe auto behoort tot het nieuwe designprincipe van het merk, dat draait om DNA (Digital, Natural en Analogue). Het interieur past zich aan aan de chauffeur en de inzittenden, waarbij haptische feedback en lichten laten zien dat er een bocht aankomt, wat Lotuswear heet. Het wiel trilt rechts of links om je te laten weten dat je een bocht moet maken. De stoelen en het stuur gebruiken opblaasbare delen die meebewegen terwijl je rijdt. Dat mag ook wel met de 320 kilometer per uur die de auto gaat en zijn 986 paardenkrachten. De batterij is 70 kWh en de auto heeft een actieradius van 400 kilometer. Om de auto licht te houden is er gekozen voor veel carbon: de auto weegt 1.600 kilo.
Lotus Theory 1
Omdat het een elektrische auto is, hoor je geen gebrom van de motor, maar Lotus heeft snelheidsgeluiden toegevoegd om je het gevoel te geven van de snelheid die je maakt. Ook is er noise cancellation aanwezig in het interieur. Deze auto heeft een Level 4 qua zelfrijdende mogelijkheden met zijn vier lidarsensoren en zes HD-camera’s. Daarnaast wordt Nvidia Drive bedoeld om real-time data te verwerken over wat er rond de auto gebeurt.
Lotus is wel met productiemodellen bezig: zo zou dit decennium nog de Type 135 op de markt moeten komen, een elektrische sport-auto die in 2027 wordt verwacht en een adviesprijs van rond de 80.000 tot 100.000 euro heeft. Deze Theory 1 biedt dus vooral een glimps in de toekomst, zodat we zien waar Lotus zich naartoe beweegt, vooral wat betreft dat Lotuswear-platform.
Lees meer over Lotus en download de Bright-app.