©Freepik

Zo wil Facebook een jonger publiek gaan bereiken

Facebook wil een jonger publiek bereiken door wéér een concurrent na te doen

4 oktober om 20:22
Laatste update: 4 oktober om 20:27

Met een aantal opvallende veranderingen in zijn app wil Facebook meer jongere gebruikers aantrekken. De meest in het oog springende nieuwe functie lijkt wel heel erg op die van een grote concurrent.

Facebook heeft de vernieuwingen vandaag aangekondigd tijdens het Facebook IRL-event. Zo komt er een nieuw tabblad dat je locatie gebruikt om dingen te laten zien. Door te putten uit andere Facebook-secties zoals de Marktplaats, lokale groepen en evenementen, moet je alleen content voorgeschoteld krijgen die relevant is voor jouw locatie.

Explore-pagina

Daarnaast komt er een Explore-tabblad dat, net als de gelijknamige evenknie van Instagram, interesses van een gebruiker analyseert om nieuwe foto’s, filmpjes en posts voor te stellen, ook van pagina's die je nog niet volgt.

Facebook Messenger krijgt ook nog een grote update in de vorm van een Communities-sectie, waarmee gebruikers verschillende chatrooms kunnen bezoeken die onder overkoepelende categorieën vallen. Het is daarbij niet nodig om lid te zijn van een Facebookgroep, zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij besloten groepen voor bijvoorbeeld verenigingen of onderwijsinstellingen.

AI kan uiteraard ook bij Facebook niet achterblijven, want het AI-model van Meta kan lange berichten samenvatten en foto’s van jezelf genereren in een setting die jij kiest. Zo kun je jezelf als koning of koningin laten afbeelden en de foto delen met vrienden en familie.

Regelrechte kopie van TikTok

Het tabblad dat het meest in het oog springt heeft wel erg veel raakvlakken met de For You-pagina van concurrent TikTok, waar uitsluitend korte filmpjes en livevideo’s worden getoond. Het lijkt erop dat Facebook jonger publiek probeert de charteren en bestaande jongere gebruikers meer content van buiten de eigen bubbel wil tonen. Facebook is het zoveelste medium dat zijn peilen richt op het format dat het Chinese platform succesvol heeft gemaakt.

Dat Facebook net als andere sociale media met een bijna regelrechte kopie van de TikTok-feed komt, is volgens het platform zelf echter te wijten aan het feit dat jongvolwassen gebruikers zestig procent van hun tijd op het platform doorbrengen met het kijken van video’s. Een nieuw algoritme moet voorspellen wat je mogelijk leuk vindt en zal het tabblad vervolgens razendsnel voorzien van nieuwe aanbevelingen voor video’s.

Volg meer tech-nieuws op onze Facebook-pagina en op ons populaire WhatsApp-kanaal.