Android-apps mogen lockscreen niet meer gebruiken voor reclame
Google staat ontwikkelaars van Android-apps niet langer toe dat ze reclame vertonen op het vergrendelingsscherm.
“Tenzij de app exclusief is bedoeld als vergrendelingsscherm, mogen apps geen advertenties of functies introduceren waarmee inkomsten worden gegenereerd via het vergrendelde display van een apparaat”, schrijft Google in de nieuwe regels.
Eén van de bekendste apps die in het verleden gebruikmaakte van de mogelijkheid om in het vergrendelingsscherm te adverteren was ES File Explorer. Gebruikers van de gratis versie van de app kregen vorig jaar reclame op hun lockscreen.
Het betrof een dubieuze reclame voor Charging Boost: software die beloofde je telefoon 20 procent sneller op te laden. In plaats daarvan installeerde Charging Boost een nieuw vergrendelingsscherm waarbij gebruikers voortdurend een advertentie aanklikten als ze hun telefoon wilden unlocken.
Na klachten van gebruikers besloot ES File Explorer te stoppen met de lockscreen-reclame maar andere app-ontwikkelaars maken nog altijd gebruik van deze reclamemethode, schrijft Android Authority. Google’s nieuwe regels moeten daar nu dus een eind aan maken.