Google Assistent vanaf nu ook in het Nederlands
Google brengt de Google Assistent vandaag ook in het Nederlands uit. Zo kun je vragen stellen als: hoe kom ik het snelst op mijn werk? En: welke aanbiedingen heeft de supermarkt? Hoe goed werkt het?
Update: bekijk ons interview met twee van de makers van de Nederlandse Google Assistent
Wie een smartphone heeft met Android of iOS kan vanaf nu de Google Assistent in het Nederlands vragen om bijvoorbeeld een wekker te zetten of de weg te wijzen naar de dichtstbijzijnde pizzeria. En als je vraagt of er files staan, laat de assistent dat zien op de kaart. Dan kun je met één klik Google Maps openen.
De Assistent kan meer omdat ook andere bedrijven en organisaties er diensten voor hebben gemaakt. Je kunt bijvoorbeeld praten met Buienradar om een weersvoorspelling te krijgen, vragen om de laatste aanbiedingen bij de Jumbo of Albert Heijn. En als je het laatste nieuws wil horen, kun je dat vragen aan een van de Nederlandse nieuwsorganisaties.
Nieuwsupdates
RTL Nieuws is een van de eerste organisaties die dat doet. "We brengen elke ochtend om zes uur een nieuwsupdate. Je wordt in anderhalve minuut op persoonlijke manier bijgepraat over wat er is gebeurd en waar je die dag op moet letten", zegt adjunct-hoofdredacteur Marc Schreuder.
Later op de dag verschijnen er ook sport- en boulevard-updates. Met de nieuwsupdates voor Google Assistent wil RTL vooroplopen in deze voor Nederland nieuwe markt, zegt Schreuder. "We geloven heel sterk in het leveren van diensten via spraakgestuurde assistenten. Binnen niet al te lange tijd kun je ook aan je tv vragen om het laatste RTL Nieuws te laten zien."
Ook de NOS heeft een app ontwikkeld voor de assistent, net als een aantal regionale omroepen.
Licht uit, spot aan
Je kunt de assistent ook gebruiken met andere diensten, zoals Netflix en Spotify of het afspelen van een serie of film.
In het buitenland kun je er ook al je tv, de slimme lampen van Philips en Ikea en slimme stekkers en slimme thermostaten zoals Nest mee bedienen.
In Nederland moeten we daar nog even op wachten tot de slimme speaker van Google, Google Home, ook hier op de markt komt. Dat gebeurt dit jaar nog, zegt een woordvoerder van Google. Vanaf dat moment draait de assistent ook op slimme speakers van onder andere Sonos, LG en Sony.
Concurrentie voor Siri en Alexa
In het buitenland zijn de digitale butlers al een tijdje beschikbaar voor smartphones en smartspeakers, omdat fabrikanten nou eenmaal het Engels gebruiken als voertaal.
Google is niet de enige die zich daarop stort. De slimme assistent van Apple heet Siri en Amazon heeft Alexa. Apple heeft wel een achterstand opgelopen ten opzichte van zijn concurrenten, omdat het op dit moment nog niet zo heel veel kan. Alexa is nog niet beschikbaar in het Nederlands.
Daar komt bij dat smart speakers in Nederland nog niet goed verkrijgbaar zijn. Wanneer Apples Homepod hier te koop is, is nog onduidelijk - sommige analisten rekenen op 2020. De Amazon Echo-speakers zijn via de Duitse Amazon-site wel in Nederland te koop, maar ze spreken nog geen Nederlands.
Slimme speaker wordt belangrijk
Daardoor is de markt van slimme speakers in Nederland nog niet zo groot als in de VS. Maar ook hier zal de slimme speaker snel aan populariteit winnen, verwacht analist Francisco Jeronimo van marktonderzoeker IDC. En juist op de smart speakers zal de spraakassistent veel gebruikt gaan worden, verwacht hij.
"Dat komt omdat een smart speaker een betere ervaring biedt dan praten tegen je telefoon. Het voelt natuurlijker. Mensen zijn niet gewend om Siri of de Google Assistent dingen te vragen, maar dat doe je wel met een smart speaker", zegt de analist. Zodra mensen dat doen, willen ze niet meer anders, denkt hij.
Gratis?
Voor het einde van het jaar wil Google de spraakassistent in 80 landen en 30 talen werkend krijgen. De assistent is gratis te gebruiken, zowel op smartphone als op de andere slimme apparaten.
Het is voor het bedrijf een nieuwe manier om mensen nog makkelijker van informatie en diensten te voorzien en zo ook de concurrentie een stap voor te blijven, zegt Jeronimo.
"Consumenten raken er zo aan gewend raken dat ze niet meer zonder die assistent willen. Ze kiezen dan eerder voor deze dienst van Google dan voor die van een andere app. En dat levert weer informatie op die Google kan gebruiken om advertenties te verkopen", zegt de analist.
Maar niet onbelangrijk: hoe meer mensen de assistent gebruiken, des te beter dat is. Vooral voor de assistent en Google, zegt Jeronimo. "De kunstmatige intelligentie gebruikt alle vragen en informatie van de gebruikers. En uiteindelijk wordt het daardoor nog slimmer en kan het nog meer antwoorden gaan geven."