beste auto's jaren 10 tesla model s nissan leaf renault bmw alfa romeo
Auto-terugblik

De tien beste auto's van de jaren 10

16 december 2019 om 07:28
Laatste update: 16 december 2019 om 07:31

Bright-autotester Rutger zet zijn tien favoriete auto's van de afgelopen tien jaar op een rij. Van designicoon tot racemonster.

Een top 10 van de beste auto's van dit decennium ziet er volgens de Europese autopers als volgt uit: VW Polo, Nissan Leaf, Opel Ampera, VW Golf, Peugeot 308, VW Passat, Opel Astra, Peugeot 3008, Volvo XC-40 en Jaguar i-Pace. Dat zijn de winnaars van de European Car of the Year Award van 2010 tot 2019.

Bij Bright zijn we vol van vernieuwing en daarmee ziet onze lijst er heel anders uit. We zoeken niet de beste 10 auto's, maar de auto's die bijdroegen aan een nieuwe trend, een ander verhaal, een betere oplossing voor een bestaand probleem. Hoe dol we bijvoorbeeld zijn op de Mazda MX-5, die staat er niet tussen, omdat hij al meer dan 30 jaar hetzelfde verhaal vertelt. Daar is niets mis mee, maar voor deze lijst is het niet genoeg. 

10. Suzuki Jimny

Op nummer 10 de schattige nieuwe Suzuki Jimny. Een schaalmodel van een Mercedes G-wagen met net genoeg eigen smoel en historie om serieus te nemen. Motorisch niet van deze tijd, met een verbruik dat je eigenlijk niet kunt verantwoorden, maar zoveel aangenaam smoelwerk dat hij toch in onze top 10 kan. 

9. Alfa Romeo Giulia 

Twee merken kwamen terug met opvallende designrevoluties. Alfa Romeo teerde al lange tijd op het succes van de 156, maar vernieuwde pas echt met de Giulia. Een prachtige auto die breekt met de trend van origami koetswerken met scherpe lijnen en een tijdloze klassieker neerzette. Wij testten de auto in 2016.

Een eervolle vermelding gaat hier naar Volvo, dat ook met een paar fantastische wagens kwam, de XC90, de V90, de XC60 en de XC40 zijn alle briljante auto's om te zien en hebben het merk weer op de kaart gezet. 

8. Renault Twizy

De elektrische Renault Twizy werd geen verkoopsucces. De tweezitter die tot 80 kilometer per uur kan rijden is hilarisch om te rijden, belast het milieu minimaal en kan aan een gewoon stopcontact opgeladen worden. De Biro en de Piaggio MP3 driewieler laten zien dat de Twizy wel een succes had kunnen zijn. Had de Twizy op de stoep geparkeerd mogen worden in de grote steden, dan had Amsterdam ramvol gestaan met elektrische tweezitters. Het mocht niet zo zijn. De lef van Renault om dit karretje op de markt te brengen waarderen wij wel met plek 8 in de top 10. 

7. Alpine A110

Veel mensen zijn benauwd dat ze straks het geluid van hun auto zullen missen als we allemaal elektrisch rijden. Voor de meeste bezitters van vierwielers zal dat niet gelden, maar voor een enkeling wel. Wie een Alpine A110 bezit zal moeilijk afscheid kunnen nemen. De auto van de specialisten van Renault is niet alleen een prachtige herinterpretatie van het origineel, maar ook een kar die je ouderwets met de weg verbindt. Alsof je niet in een auto stapt, maar opeens een paar wielen en een motor aan je lijf hebt. 

6. Range Rover Evoque

De Range Rover Evoque zijn we misschien al weer een beetje vergeten. Er is zelfs een nieuwe versie van. Maar het origineel verdient zonder twijfel een plek in onze top 10. Waarom? Omdat het één van de eerste conceptcars voor op straat was. Met name de driedeurs was een gewaagde designoefening waarbij het praktisch nut deels ondergeschikt werd gemaakt aan de vorm. Dat er überhaupt een driedeurs versie van kwam mag al een wonder heten. De Evoque was technologisch niet baanbrekend, maar kwam in de luxe versies wel met alle offroad gadgets die Land Rover op al zijn auto's levert. 

5. Toyota GT86/Subaru BRZ

De Japanse tweelingcoupés zijn bijzondere karretjes. Van de buitenkant denk je misschien dat het van die dertien in een dozijn tunerbakjes zijn, maar de filosofie van Toyota en Subaru voor deze auto was opvallend. Niet het dikste blok met de grootste sloffen, maar een beschaafd en betrouwbaar 2 liter benzinemotor met de banden van een Prius. Waarom? Omdat je daarmee eerder op de limiet van de grip rijdt en dus eerder lol hebt. Zonder dat je meteen je rijbewijs kwijt bent en zonder dat je met 220 om een boom gekruld bent. 

4. Citroën Cactus

Citroën was voor dit decennium zijn mojo wel een beetje kwijt. Groot geworden met legendarisch afwijkende auto's als de 2CV, de DS en de BX maakten ze nu saaie eenheidsworsten als de Xantia en de Xsara. Met de eerste Citroën Cactus namen de Fransen weer risico. Met maffe rubberen bobbels op de deuren en een geheel eigen vormtaal werd de Cactus de voorvechter van risicovoller ontworpen auto's. Met succes, want niet alleen werd de Cactus een verkoophit, nieuwere Citroëns verwijzen allemaal in designtaal naar dit origineel. 

3. BMW i8

De BMW i8 is jaren na zijn introductie nog steeds de meest futuristisch ogende sportauto. Een vormtaal die meer Star Wars dan 3-serie is en een laag profiel, zorgen voor deze unieke look. Met een hybride aandrijflijn en de mogelijkheid om deels volledig elektrisch te rijden verandert de i8 ook de kijk op wat een elektrische sportwagen kan zijn. Helaas wachten we nu nog steeds op een opvolger van de i8. Want hoewel BMW velen wist te inspireren met dit fraaie ontwerp, een nieuwe versie zit er nog niet in. 

2. Nissan Leaf

De Nissan Leaf heeft de weg vrijgemaakt voor elke elektrische familiewagen daarna. Geen merk durfde het aan om in 2011 al een volledig elektrische auto op de markt te zetten in het C-segment. Nissan wel. Bovendien werkte het mee aan de lobby om meer laadpalen in Nederland te zetten. Wie nu met zijn Jaguar i-Pace bij Fastned staat te laden, mag Nissan bedanken dat het zo vroeg de stap durfde te zetten. De eerste generatie Leaf is een heerlijke auto om mee te rijden. Dankzij het lage zwaartepunt en de druk in de rug vanaf 1 toer per minuut.

De Hyundai/Kia-drieling (Kona, e-Niro en Soul) bracht ons de 64 kWu accu voor het gewone volk en zorgen dus voor een nieuwe stap in het elektrisch rijden. Maar de daddy, dat is de Nissan Leaf. 

1. Tesla Model S

Terwijl Nissan bezig was de gewone leasejongen met een budgetje van 35.000 euro te verleiden om elektrisch te gaan rijden, deed Tesla iets anders. Het bouwde een luxe en ruime S-klasse- of 7-serie-concurrent die op allerlei manieren de rivalen alle hoeken van de kamer liet zien. Door de gigantische accu in de Tesla Model S kon je opeens honderden kilometers volledig elektrisch rijden.

Door zelf ook nog eens een supercharger-netwerk op te tuigen, kon je dat al snel moeiteloos inzetten om zonder uitstoot op vakantie te gaan. Met over-the-air updates werd een gekochte auto steeds een stukje slimmer. Door integratie met diensten als Spotify en Google Maps voelde de wereld van de auto opeens minder ver dan de wereld van telefoon of tablet.

Het spreekt boekdelen dat nieuwe elektrische auto's als de Audi e-Tron en Mercedes EQC bij hun introductie in 2019 op technische specs maar amper concurreren met de in 2011 geïntroduceerde Tesla. Het is daarom ook onze favoriete auto uit dit decennium. 

Rutger Middendorp test elke maand een andere auto voor Bright. Volg de updates en het Bright YouTube-kanaal.