Markt wearables verdubbeld dankzij draadloze oordoppen
Het aantal geleverde draadloze oordoppen en koptelefoons is in een jaar tijd verdrievoudigd. Daardoor verdubbelde de totale markt van wearable gadgets.
In het derde kwartaal van 2019 werden 84,5 miljoen wearables verscheept, meldt marktanalist IDC. Een jaar geleden waren dat nog 43,4 miljoen wearables, een categorie met apparaten als smartwatches, fitnesstrackers en draadloze oordopjes.
Apple blijft marktleider dankzij zijn Apple Watch, de AirPods en Beats-koptelefoons. Apple verwijderde drie jaar geleden als eerste grote fabrikant de koptelefoonaansluiting van zijn telefoons, en kwam met draadloze oordoppen. Volgens IDC geldt het verwijderen van die aansluiting bij meerdere fabrikanten en de toename van draadloze oordoppen als drijvende kracht achter de groei.
Apple heeft nu een aandeel van 35 procent op de wearable-markt, met 29,5 miljoen verscheepte wearables. Dat is bijna een verdriedubbeling ten opzichte van vorig jaar.
Sterke groei Samsung
Het Chinese Xiaomi volgt Apple met 12,4 verscheepte wearables, goed voor 14,6 procent van de markt. Samsung scoort een derde plaats met 9,8 procent marktaandeel. De Koreanen zagen hun aantal verscheepte wearables wel fors groeien van 3,2 miljoen vorig jaar naar 8,3 miljoen afgelopen kwartaal.
Huawei heeft ondanks politieke hordes toch een marktaandeel van 8,4 procent weten te behalen, goed voor 7,1 miljoen verscheepte exemplaren. Hekkensluiter van de top 5 is Fitbit, met 3,5 miljoen verscheepte weerbles, goed voor een marktaandeel van 4,1 procent. Fitbit werd onlangs door Google overgenomen voor 2,1 miljard dollar.
Draadloze oordoppen en koptelefoons populair
De snelstgroeiende categorie wearables is die van draadloze oordoppen en koptelefoons. Afgelopen kwartaal werden er 40,7 miljoen van zulke apparaten verscheept, bijna een verdriedubbeling ten opzichte van de 11,9 miljoen in dezelfde periode een jaar geleden.
Test: Wat zijn de beste nep-AirPods?
Volg Bright op YouTube voor meer tech-video's