Facebook lanceert Snapchat-kloon in Messenger
Messenger Day is Facebooks nieuwe variant op Snapchat Stories. De functie zit vanaf nu in de Facebook Messenger-app.
Het idee achter Messenger Day is dat gebruikers foto's of video's maken. Die kunnen zij vervolgens 'verfraaien' met filters, teksten en andere vrolijkheid om de aldus ontstane huisvlijt weer te delen met hun vrienden. Na 24 uur worden de filmpjes weer verwijderd.
Klinkt bekend? Dat kan kloppen. Na Snapchat lanceerden eerder ook Instagram en WhatsApp, beiden eigendom van Facebook, vergelijkbare features. Facebook voerde de eerste testen met Messenger Day al in september uit in Polen.
Groei Snapchat neemt af
Hoewel ze bepaald niet origineel zijn, lijken al die Snapchat-klonen er ondertussen wel voor te zorgen dat de groei van Snapchat flink afneemt. Zo groeide het aantal dagelijkse gebruikers van Snapchat tussen het derde en vierde kwartaal van 2016 maar met 5 miljoen: een toename van slechts 3,2 procent.
Niet aan iedereen laten zien
Gebruikers kunnen zelf instellen of ze hun 'day' aan al hun contactpersonen in Facebook Messenger laten zien, of dat ze de beelden die dag alleen aan bepaalde vrienden of familieleden tonen. Het is mogelijk om een 'day' aan iedereen behalve enkele specifieke personen te laten zien.