ING en ABN zondag getroffen door DDoS-aanvallen
Zowel ING als ABN Amro zijn afgelopen weekend getroffen door serveraanvallen.
ING bevestigt tegenover RTL Nieuws dat er sprake was van een DDoS-aanval. De diensten Mijn ING, mobiel bankieren en iDeal werkten niet of nauwelijks, doordat de servers overbelast raakten door de aanval met grote hoeveelheden dataverkeer. Er is geen sprake van een hack.
"De veiligheid van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDeal zijn op geen enkel moment in het geding", staat in een tweet van ABN Amro. De bank werd drie keer door een aanval getroffen, de 'laatste' was zondagavond rond 23.00 uur voorbij.
Ook ING stuurde een tweet uit dat de veiligheid niet in gevaar was:
Beschikbaarheid online bankieren staat onder druk vanwege een z.g. DDos-aanval. Wij bieden onze excuus aan voor het ongemak. Voor meer informatie zie hieronder: pic.twitter.com/RPVfHruE7S
— ING Nederland (@ingnl) 28 januari 2018
Inmiddels is de storing weer voorbij, meldt ING.
UPDATE: Online Bankieren ING weer beschikbaar. Mijn ING, Mobiel Bankieren en iDEAL zijn weer beschikbaar voor gebruik. Nogmaals onze excuses voor het ongemak.
— ING Nederland (@ingnl) 28 januari 2018
Volgens de website AlleStoringen begon de storing bij ABN AMRO 17.30 uur. Bij ING rond 20.45 uur.
Zorgen stijgen
Detailhandel Nederland liet zondag weten naar aanleiding van dit soort storingen zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer.
Ook president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank sprak zich er over uit. In het tv-programma Buitenhof zei hij dat cyberaanvallen voor banken tegenwoordig aan de orde van de dag zijn. DNB is met banken in gesprek om te regelen dat die hun systemen na zo'n aanval snel weer in de lucht hebben.