Minister Hoekstra waarschuwt voor phishing na DDoS-golf
Na de DDoS-aanvallen die de grote banken en de Belastingdienst teisterden, moeten mensen goed oppassen voor phishing-aanvallen.
Minister van Financiën Wopke Hoekstra waarschuwt in zijn wekelijkse gesprek met RTL Z voor phishingmails de komende dagen. "Na zo’n type aanval vindt vaak phishing plaats. Daar reageren mensen sneller op, terwijl ze dat anders misschien niet zouden doen. En daarin schuilt weer specifiek gevaar."
Veiligheidsexperts waarschuwden al dat criminelen DDoS-aanvallen zien als een mooie aanleiding om consumenten te verleiden via phishing-aanvallen. Ze proberen mensen dan bijvoorbeeld via een website die er authentiek uitziet zo gek te krijgen om accountgegevens, gebruikersnaam en wachtwoorden in te vullen. Daarmee kunnen ze dan toegang krijgen tot je bankrekening.
Hoekstra noemt het "een heel serieus probleem waar we ook met man en macht aan werken". De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding Dick Schoof, maar ook zeker De Nederlandsche Bank hebben een grote rol in het bestrijden van dit soort digitale dreigingen. "Juist in het grote belang van de banken voor de economie", aldus de minister.
Voorbereid
Grote vraag blijft of die banken voldoende voorbereid zijn op dit soort aanvallen. Dat is volgens Hoekstra het geval, ondanks dat de instellingen sinds 2013 niet meer zo hevig onder vuur hebben gelegen.
Hij zegt dat er vrijwel elke dag DDoS-aanvallen of andere digitale aanvallen plaatsvinden, ook na de piek van dit weekend. "Het is een illusie om te denken dat dit straks voorbij is. Dit gebeurt bijna elke seconde bij DNB. Het is helaas de realiteit voor veel overheidsinstellingen en veel bedrijven."
Veiligheid verhogen
De minister bespreekt morgen met DNB of de aanvallen een extra aanleiding zijn om de veiligheid verder te verhogen. "Het is altijd verstandig om na zo’n scenario toch weer te herijken. Daarbij is het belangrijk om te benadrukken dat zo’n DDoS-aanval, hoe vervelend ook, nooit kan leiden of heeft geleid tot het zoekraken van informatie van klanten."
Lees ook: