Primeur Adidas: massaproductie 3D-geprinte sneaker
De Adidas Futurecraft 4D is de eerste schoen die met 3D-printers in massaproductie wordt gemaakt.
Meerdere grote merken, waaronder Nike, Under Armour en New Balance, experimenteren al met 3D-printen voor het maken van schoenen in kleine oplages. Adidas gaat nu een stapje verder. Het bedrijf brengt zijn nieuwe sneaker Futurecraft 4D in massa-productie met behulp van de 3D-printtechnologie van de Amerikaanse startup Carbon.
Adidas hoopt dit jaar vijfduizend exemplaren van de Futurecraft 4D te verkopen, maar het streven is dat er volgend jaar 100.000 van de schoenen over de toonbank gaan. De beperkte productie komt doordat Carbon nu nog anderhalf uur nodig heeft om de zool van de sneaker te printen. Die productietijd moet volgend jaar zijn teruggebracht tot 20 minuten. Carbon wordt gefinancierd door bedrijven als Sequoia Capital, General Electric en Google-moederbedrijf Alphabet.
Het werkt zo: het printmateriaal voor de zool is vloeibaar en zit in een bak. Door middel van licht en zuurstof bij het printmateriaal te voegen wordt het in de juiste vorm geprint. Daarna wordt het object in een oven gebakken om zijn hardheid te krijgen. Deze methode is volgens Carbon tot honderd maal sneller dan de veel gebruikte 3D-printtechnieken met poeders. Bovendien levert het sterkere maar flexibelere zolen op.
Nog duur
Momenteel is 3D-printen in vergelijking met traditionele fabricageprocessen veel te duur voor massaproductie. Het leent zich wel voor kleine series, met een hogere productprijs als gevolg. Bij traditionele processen kan het tot zes weken duren voordat een mal helemaal klaar is, wat te hoge kosten oplevert bij kleine oplages. Er moeten dan minimaal 10.000 paar schoenen verkocht worden voordat de kosten van het maken van een mal lonen.
De prijs van de Futurecraft 4D-sneakers is nog niet bekend, maar goedkoop zal de sneaker in de eerste instantie nog niet worden. Adidas is wel van plan de prijs te verlagen naarmate deze nieuwe productiemethode zich verder ontwikkelt.