TU Delft maakt van waterstofauto een rijdende energiecentrale
Onderzoekers van de TU Delft hebben van Hyundai's waterstofauto een rijdende energiecentrale gemaakt met een elektriciteitsuitgang.
Hyundai heeft als enige automaker op dit moment een waterstofauto te koop in Nederland. Onderzoekers van de TU in Delft hebben die iX35 'gehackt' door er een stopcontact aan toe te voegen. Daarmee is de Koreaanse SUV een rijdende energiecentrale geworden.
Het klinkt misschien als een wat frivool uitstapje van de wetenschappers, maar een waterstofauto voor energievoorziening kan heel praktisch zijn. In een 'smart grid' kunnen auto's als deze potentieel dips in het netwerk opvangen als de zon even weg is of de wind niet hard genoeg waait. Maar ook kan deze auto als aggregaat dienen bij werkzaamheden. Met 10kW vermogen (genoeg voor zo'n 10 huishoudens) kun je er de nodige apparatuur op laten draaien. Kortom: doei diesel-aggregaat, hallo waterstof.
De iX35 is op dit moment nog geen veel geziene gast op de Europese wegen. 250 rijden er in Europa. Maar met de komst van betere infrastructuur moeten dat er meer worden, waardoor de prijs kan zakken en op termijn waterstofauto's commercieel kunnen concurreren met elektrische auto's in de markt van groene mobiliteit. Of Hyundai de iX35 ook met stopcontact gaat leveren is nog niet bekend.
Onlangs interviewden we ook Audi's waterstofexpert Rene van Doorn:
Abonneer je ook op ons YouTube-kanaal