Waarom Android Oreo Android Oreo heet

Waarom Android Oreo Android Oreo heet

22 augustus 2017 om 13:51
Laatste update: 26 april 2018 om 18:12

Voor de tweede keer wordt een versie van Android genoemd naar een snoepmerk. Wat betaalt Oreo daarvoor?

Google presenteerde maandag de nieuwe naam van zijn Android-systeem: Oreo. Na KitKat in 2013 is het de tweede keer dan Android het besturingssysteem vernoemt naar een merk.

1. Waarom vernoemt Google haar updates naar zoetigheden?

Al sinds de tweede update in 2009 vernoemt Android updates naar zoetigheden. Android 1.5 luisterde naar de naam Cupcake. De naam kwam tot stand omdat het team destijds gek was op Sprinkles Cupcakes, laat een Google-woordvoerder aan RTL Z weten.

De lancering werd bij Android gevierd met een gigantische hoeveelheid cupcakes. Vervolgens is voor elke update een andere zoetigheid gekozen, steeds met een opvolgende letter in het alfabet. Na Cupcake volgenden Donut, Eclair, Froyo (frozen yoghurt), Gingerbread, Honeycomb, Ice Cream Sandwich, Jelly Bean, KitKat, Lollipop, Marshmallow, Nougat en nu dus Oreo.

2. Wat betaalt Oreo aan Google?

Helemaal niks, zo laat Oreo-fabrikant Mondelez aan RTL Z weten. "Dit is een pure co-branding-samenwerking", zegt een woordvoerster. Wel investeert Oreo in marketing waarbij ook Android gepromoot wordt. "We investeren natuurlijk in verschillende consumentenactivaties, maar we delen hierover geen financiële informatie."

Zo gaat Oreo met drones negen Android-hologrammen in de lucht laten zweven. Vooralsnog komen er geen speciale Android Oreo-koekjes in de winkel, al zijn er voor promotie tijdens de aankondiging in New York gisteren wel een aantal speciale koekjes gemaakt.

3. Waarom kiest Google nu voor Oreo?

De samenwerking met Oreo werd geboren uit liefde voor het koekje, zegt Google tegen RTL Z. "Onze engineers zijn gek op Oreo's en de koekjes zijn (net als Android) wereldwijd bekend en verkrijgbaar."

Daarbij hebben de twee bedrijven een gedeelde geschiedenis: "Oreo's werden uitgevonden in de National Biscuit Factory in New York City, waar nu een Google-kantoor is gehuisvest."

Het is dus de tweede keer dat Android zich aan een snoepmerk verbindt. Bij de vernoeming van KitKat in 2013 bleek dat een van de Android-bazen groot fan was van de zoetigheid.

Een woordvoerder vertelde techsite The Verge dat het zelfs zo erg was dat op een dag zijn volledige deur was beplakt met KitKat's.

4. Voor wie is dit een goede deal?

"Het feit dat beide bedrijven niks betalen, impliceert dat het voor beide een goede deal is", zegt merkdeskundige Joris Gruiters van reclamebureau N=5. Volgens hem is dat ook daadwerkelijk zo.

"Oreo wil top of mind zijn, het wil dat het vers in het geheugen zit als je door de supermarkt loopt. Google is automatisch al top of mind, maar is minder tastbaar. Een softwarebedrijf heeft toch een beetje kille uitstraling."

Wat dat betreft is het dus een goede uitwisseling. "Een koekje is emotioneel, het is heel concreet en tastbaar en dat is wat Google mist."

5. Wat merkt de gebruiker er van?

Niet heel veel; er verschijnt op de Android-smartphone geen reclame voor Oreo en er komt geen speciaal Oreo-koekje op de markt.

Wel kunnen gebruikers het als vervelend ervaren dat 'hun' open besturingssysteem zich aan een commerciële naam verbindt, denkt Gruiters. Al zal dat maar voor een enkeling gelden. "Dat komt omdat het een logische samenwerking is. Zoetigheden hebben het fun-element. Het is een beetje speels en dat sluit dan weer aan bij het Android-gevoel."

Lees meer over:

Deel via