Primo leert peuters programmeren
Zelfs peuters en kleuters kunnen leren programmeren. Zonder scherm, zonder elektronica, gewoon door met blokkendoos Primo te spelen.
Primo bestaat uit een houten bord met 4 gaatjes in de breedte en 4 in de hoogte. Daarin passen vormpjes in 4 kleuren en 4 vormen: een rode pijl rechtdoor, een blauwe pijl linksaf, een gele pijl rechtsaf en een groene cirkel voor stop. Stop die blokjes in en rijtje op het bord en het lieve kubusvormige robotje Cubetto gaat uitvoeren wat jij net ingevoerd hebt. Binnenin Cubetto zit een Arduino moederbordje en 2 motortjes.
Met Primo leert het kind logisch denken, probleem oplossend vermogen en ook het systeem hacken. Het is zelfs mogelijk een Infinite loop te maken die een professionele programmeur juist probeert te vermijden.
Het initiatief van het Britse Solid Labs heeft onlangs haar crowdsourcing doel gehaald, en kreeg zelfs bijna twee maal het benodigde bedrag op de rekening gestort.
Is leren programmeren wel zo nodig? Onlangs hield Mike Kruzeniski die voor Nokia, Windows Phone en nu voor Twitter werkt een pleidooi voor leren programmeren. “Ontwerpers moeten kunnen coderen, en maak ook zelf eens wat. Beheers je product tot in de atomen", dat is zijn aanbeveling.
Regelmatig bekruipt mij en de mensen om mij heen het gevoel dat je ingehaald wordt door de jeugd. Dat mijn neefje sneller een site of een game onder de knie heeft kan ik me bij neerleggen. Maar dat nou een 4-jarige al kan programmeren? Daarbij voelt toch iedereen zich oud?