Eerste indruk: nieuwe Nissan Leaf

Eerste indruk: nieuwe Nissan Leaf

29 november 2017 om 14:34
Laatste update: 26 april 2018 om 15:37

Tijdens de LA Auto Show reed Rutger al even in de nieuwe Nissan Leaf. Een eerste indruk.

Ik mocht de nieuwe Nissan Leaf in september al bekijken in Japan, maar vandaag kon ik ook een rondje om het Staples Center in Los Angeles rijden met de elektrische auto die volgend jaar in Nederland uitkomt. De eerste indruk is goed. De auto voelt vertrouwd voor wie al eens eerder een Leaf reed, maar de verfijning is groter. Het interieur is herkenbaar, met veel dezelfde knoppen en vormen, maar het lijkt alsof alles net iets minder plastic glimt, ergonomischer geplaatst is en met kleinere spleetjes tussen de onderdelen van het dashboard. Dat klinkt als een triviale verbetering, maar het draagt in hoge mate bij aan een gevoel van luxe. 

Nieuwe features

De vorige Leaf had nog geen stuurverwarming of adaptive cruise control. Dat is allemaal wel beschikbaar in het model dat volgend jaar uitkomt. De veiligheidssystemen houden de omgeving rond de auto in de gaten en met ProPilot kan de auto op snelwegen zelfstandig rijden. Vergelijkbaar met Tesla's AutoPilot. 

<drupal-entity data-embed-button="afbeelding" data-entity-embed-display="entity_reference:media_thumbnail" data-entity-embed-display-settings="{&quot;image_style&quot;:&quot;liggend&quot;,&quot;image_link&quot;:&quot;&quot;}" data-entity-type="media" data-entity-uuid="859793c9-ba31-414a-a209-4620714806d8"></drupal-entity>

Sturen zonder remmen

Achter het stuur valt op dat de Leaf stiller is dan de voorganger. Bij stevig accelereren is er op de achtergrond nog steeds dat heerlijke fluitgeluidje hoorbaar, maar verder is de Leaf echt opvallend stil. Ook rond de spiegels is weinig windgeruis hoorbaar (al moeten we dat met snelwegsnelheden nog uitproberen). De testrit gaf ons ook de mogelijkheid om e-Pedal te gebruiken. Een systeem waarmee je zonder de rem te gebruiken kunt rijden. Meer dan andere elektrische auto's remt de auto sterk bij gas los, waardoor je met beleid het gas los moet laten, maar dan met 1 pedaal alles kunt doen.

Vergelijkbaar met Ampera E

Al met al voelt de nieuwe Nissan Leaf verfijnder dan zijn voorganger. De ervaring achter het stuur is niet zo slick als in de duurdere Volkswagen e-Golf, maar vergelijkbaar met de (eveneens duurdere) Opel Ampera E. Wie elektrisch wil gaan rijden, moet deze vernieuwde elektrische pionier zeker uitproberen. 

Lees ook Rutgers autoreviews in de rubriek Duurtest

Lees meer over:

Deel via