Duurtest Hyundai Ioniq Electric: de Leaf onttroond
Hyundai heeft momenteel de beste elektrische middenklasser, stelt Rutger na vier weken rijden in de Ioniq Electric.
De Nissan Leaf kwam inmiddels 6 jaar geleden op de markt en heeft wat oppoetsbeurtjes gehad én een serieuze accu-upgrade. Dankzij die nieuwe batterij kan hij meekomen met de huidige elektrische auto's, maar tegen de Ioniq Electric die we deze maand reden, kan hij in de meeste opzichten niet op. Vorige week hebben we het bereik van de Ioniq uitgebreid besproken, dus we houden het hier kort: de Ioniq heeft het grootste bereik per euro in deze klasse.
Het grootste verschil tussen de Ioniq en de Leaf zit hem wat mij betreft in de looks. Ik ben zelfs gewend geraakt aan het zilvergrijze Mexicaanse worstelmasker op ons model, maar die is naar eigen wens ook fabriek af te vervangen voor de meer traditionele grill van de hybride versie. De Ioniq is absoluut geen klassieke schoonheid. Het waterdruppel profiel dat we kennen van de Prius is aerodynamisch, maar niet per se beeldschoon. Het zwart plastic dat de raampartij visueel moet verlengen suggereert ook wat esthetische compromissen. Maar vergeleken met de Leaf is dit vanuit eigenlijk elke hoek een fraaiere auto.
Het ontwerp valt natuurlijk grotendeels onder smaak en er zullen vast ook chauffeurs zijn die de Nissan mooier vinden. Waar de Hyundai de Leaf echter absoluut onttroond, is in de opties die je standaard krijgt op de instapper. Ik heb ze eerder al uitgebreid benoemd, maar radar cruise-control op de goedkoopste versie zegt denk ik genoeg.
Kleine irritaties
De interface is bij de tijd, maar niet vooruitstrevend. Apple Carplay en Android Auto voegen absoluut meerwaarde toe, maar de eigen interface is nog wat houterig en pixelig. Niet op het niveau van de premiummerken.
Kleine irritaties zijn er ook: de handsfree-functie is praktisch onbruikbaar vanwege het echoën bij de persoon die je belt. Onze auto vond om onduidelijke redenen geen laadstations in de omgeving, al waren er drie in een straal van een kilometer. Ook is de app nog niet uit. Wie op afstand wil voorverwarmen of checken of de auto al geladen, is moet nog geduld hebben tot medio mei.
Voorlopig de beste
De Ioniq is op dit moment de beste elektrische middenklasser die wij hebben gereden. De Opel Ampera-E staat echter in de coulissen te trappelen om de Ioniq naar een tweede plaats te verdrijven. We houden je op de hoogte. Volgende maand rijden we in de Duurtest de Kia Niro.