Nissan was de eerste automaker met een elektrische auto waar je het hele gezin in mee zou willen nemen. De nieuwste versie heeft een accu gekregen die bijna drie keer zoveel capaciteit heeft als de allereerste Leaf. Bright-autotester Rutger rijdt er de komende weken in.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates. Dit keer: de nieuwe Nissan Leaf e+.
De Bright Duurtest begon ooit vanwege het tv-programma Top Gear. Die hadden met een Nissan Leaf zoveel rondjes door de stad gereden tot de accu leeg was, dat ze hem voor de camera konden duwen naar het strand. Het beeld, de conclusie: de elektrische auto is nog steeds shit.
In een tijd dat er nog bijna geen laadpalen stonden, dat de Nissan Leaf net uit was en ik met een reisafstand van 120 kilometer niet de ideale klant was voor een elektrische auto begonnen we onze eerste duurtest. Drie maanden lang elektrisch rijden in een auto van de allereerste generatie. Midden in de winter. Thuis zonder laadpaal, maar aan een gewoon 230V-stopcontact.
Het ging prima. Grootste nadeel was dat je er nog echt niet mee op vakantie kon en dat er nog weinig snelladers langs de weg stonden. Ook een nadeel was dat als je terugkwam van een lange trip en 's avonds nog weer weg moest, hij niet altijd op tijd vol genoeg was.
Nieuwe versie: 62 kWu-accu
We zijn inmiddels acht jaar en zo'n honderd duurtest-auto's verder. We rijden de komende weken voor de vierde keer in een Nissan Leaf. Want na die allereerste kwam er een update van de 24 kWu accu naar een 30 kWu variant. Daarna kwam de tweede generatie met een wat tegenvallende capaciteit van 40 kWu en nu is er eentje met hetzelfde ontwerp, maar een 62 kWu accu aan boord.
Wel duurder
De vanafprijs is wel gestegen, want begon het origineel rond de 35.000 euro, nu tik je ruim 10.000 euro meer af. Vergelijkbaar met de Koreaanse concurrentie die vergelijkbare accu's leveren in de Kia e-Niro, de e-Soul en de Hyundai Kona. Voor bedragen die ook iets boven de 40.000 euro liggen. In tegenstelling tot de SUV's van de Koreanen is het ontwerp van Nissan een meer traditionele hatchback.
Behalve de grotere accu heeft de e+ versie van de Leaf ook meer vermogen gekregen. Dat transformeert de auto van een vlotte wagen, naar een sportief accelererende auto. In 7,3 seconden zit je op 100 km/u. Dankzij 330 Nm koppel en 218 pk.
De komende vier weken leven we met deze nieuwe Nissan. Moeten we voor jou iets uitproberen? Wil je iets weten over deze duurtester? Laat het ons weten op Facebook of Twitter.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates.
Volg ook onze updates over elektrische auto's.