Duurtest Nissan Leaf e+: maar die accu's dan?
De nieuwe Nissan Leaf stond nog geen week op zijn oprit, of Bright-autotester Rutger Middendorp voerde alweer gesprekken over de zin en onzin van elektrisch rijden. Voor iedereen die gespreksvoer nodig heeft: een paar vragen en antwoorden.
Rutger Middendorp test elke maand een andere auto in de Bright Duurtest. Volg hier alle updates.
Net de auto bij de school van mijn kinderen geparkeerd. "Ik hoop dat dit niet jouw auto is?". "Waarom niet?". "Vreselijk toch, ik heb net weer een dikke diesel gekocht." "Ik zou graag deze auto zelf hebben". "Dat elektrisch rijden is gewoon echt onzin."
Een heerlijke opmaat naar een gesprek over elektrisch rijden. Ik zal eerst schuld bekennen: ik had gewoon op de fiets moeten gaan. Beter voor het milieu, beter voor de gezondheid en beter voor het gesprek dat er op volgt. Mea maxima culpa.
Als je dit gesprek echter toch moet voeren, is het zinvol om de feiten bij de hand te hebben. Dus aan de hand van een paar vragen, geef ik je graag wat antwoorden.
'Leuk hoor zo'n Nissan Leaf, maar die rook komt gewoon uit de uitlaat van een centrale verderop.'
Inderdaad komt energie niet uit het niets. Ben je een heel erg gemiddelde Nederlander, die exact de gemiddelde energiemix afneemt en op de een of andere manier toch kiest elektrisch te rijden, dan is dat al gauw 40% schoner dan met een vergelijkbare auto op benzine. Heb je een elektrische auto gekozen omdat je je hoofd uit het zand hebt getrokken en niet te veel wilt bijdragen aan klimaatverandering, dan koos je vast ook een groene energieleverancier. Je CO2-uitstoot komt dan dicht bij de 0.
Wil je zo goedkoop mogelijk rijden, dan kies je natuurlijk voor zonnepanelen op je eigen huis. Voor wie wat wetenschappelijk bewijs nodig heeft, raad ik het onderzoek van de Universiteit van Brussel aan.
'Maar die accu, daar hebben zielige kindertjes voor gewerkt in mijnen.'
De industrie rond lithium en kobalt is niet minder duister dan de olie-industrie. Toen Amnesty International navroeg waar de ingrediënten van accu's vandaan komen konden de bouwers van EV's daar slechts minimaal inzicht in geven. In hoeverre er kinderarbeid aan te pas komt, valt dus niet te zeggen. Maar bij gebrek aan transparantie, is er meestal geen PR-spektakel te vinden aan de andere kant van het gordijn. De spelers die de markt bepalen zijn vaak tussenleveranciers die geen directe relatie met het publiek hebben en dus ook minder vatbaar zijn voor kritiek op de werkwijze. Maar hoe de ingrediënten van accu's verzameld worden, daar is zeker wat op af te dingen. Zetten we dat echter af tegen de olie, benzine en diesel die in een brandstofauto moet, dan kun je moeilijk beweren dat je uit ethische overwegingen blijft rijden in je oude auto. Conflicten en oorlogen in landen waar mensenrechten non-existent zijn kennen we allemaal en olie heeft in veel gevallen een belangrijk aandeel in het conflict.
'Ok, ja, maar waterstof wordt het helemaal.'
Deze opmerking is een teken dat je je kranig geweerd hebt in de discussie en dat je bijna bij de eindstreep bent. Een goeie opener is: ja, waterstofauto's zijn natuurlijk ook gewoon elektrische auto's. Dus ze rijden net zo fijn. Het vervelende is dat waterstof zoveel energie kost om op te wekken en dat de meeste waterstof nog steeds grijs wordt opgewekt. Geef hier even ruimte voor een mompelende reactie. Daarna kun je doorpakken met; als je één windmolen nodig hebt om een stuk te rijden met je elektrische auto met accu, heb je drie windmolens nodig om hetzelfde stuk te kunnen rijden met een waterstofauto.
Kritiekpunt voor de Nissan Leaf is natuurlijk dat er geen handleiding 'hoe om te gaan met anti-EV-rijders' wordt meegeleverd. En dat Nissan ons niet kan garanderen dat de accu-inhoud op verantwoordelijke wijze uit de mijnen wordt gehaald. Huiswerk voor de Japanners!
Kijk ook: eerste indruk vernieuwde Renault Zoe
Volg Bright op YouTube voor meer video's over elektrische auto's