Elektrische auto gekocht? Dit moet je weten over opladen
Wil je voor het eerst elektrisch gaan rijden? Dan moet je uitvogelen hoe dat laden werkt. Brights autotester Rutger geeft je een 'stroomcursus'.
Voor wie elektrisch gaat rijden ligt er een korte wenperiode in het verschiet. Nooit meer hoef je langs een tankstation. Nooit meer zal je gevraagd worden of je ook van de aanbieding van de week gebruik wilt maken of dat je een Airmiles-pas hebt. De kersverse eigenaar van een elektrische auto zal zich voorstellen dat hij of zij daarvoor in de plaats vaak bij zo'n gele Fastned-boog staat, of op zoek is naar een laadpaaltje, maar dat valt in de praktijk wel mee.
1 Laad thuis en op het werk
Waar je gewend was om naar het tankstation te rijden als je benzinemeter aangaf dat dat een goed idee zou zijn, heb je nu een nieuw moment om te laden. Als je langer dan een half uur stil staat op een plek waar het eenvoudig is om te laden, plug dan in.
Zorg daarbij in ieder geval dat waar je de auto parkeert bij je werk en thuis dat goed geregeld is. Het liefst met een kabel die uit de muur komt, zodat je die niet eerst uit de kofferbak hoeft te vissen. Doe je dat, dan zul je merken dat je per saldo tijd bespaart met laden ten opzichte van tanken én dat je de auto voor vertrek gewarmd of gekoeld kunt hebben. Ook prettig.
Thuis een laadpaal nemen heeft ook een voordeel. Je kunt een automatische kilometervergoeding afspreken met je werkgever op basis van de informatie die de laadpaal krijgt tijdens je laadsessies. Geen administratieve rompslomp meer.
2 Laadpassen
Zorg dat je een laadpas hebt van een aanbieder die met zoveel mogelijk partijen samenwerkt. NewMotion heeft zo'n pas die je gratis aan kan vragen. Ook Plugsurfing werkt met de meeste aanbieders. In Nederland ben ik nog geen laadpaal tegengekomen waar ik niet met NewMotion-pas kon inloggen. In het buitenland is dat anders. "De compatibiliteit in andere landen is nog geen 100 procent op dit moment, maar neemt wel toe. In 25 landen kun je bij in totaal 70.000 laadpunten onze pas gebruiken", laat NewMotion weten.
3 Thuis laden
Ik heb geregeld een elektrische auto voor de deur staan, maar thuis nog geen laadpaal. Dat betekent dat ik de auto in een gewoon buitenstopcontact druk. Dat werkt, maar laadt ongeveer 4 keer zo langzaam als een speciaal paaltje. Heb je overdag de auto bijna leeg gereden en moet je 's avonds nog weg, dan kan dat wel eens vervelend zijn. Als je zelf een elektrische auto hebt, is een laadpaal eigenlijk wel een must. Ook omdat je de laadkosten dan perfect inzichtelijk krijgt.
Zo'n paaltje kan gauw 11 kW afgeven en dus sluit je hem niet zomaar aan tussen de kerstverlichting en de zwembadpomp. De elektra in huis moet op orde zijn en er moet een beetje ruimte beschikbaar zijn in de meterkast. Daarnaast zul je op de een of andere manier een kabel van de meterkast naar de plek waar je de paal wilt hebben moeten trekken. Door een kelder, om het huis heen onder de grond, verzin het maar.
Er zijn meerdere types laadpalen met verschillend vermogen te krijgen. Laat je daarover informeren door de leverancier. Want het ligt een beetje aan je elektrische installatie, je auto en je portemonnee wat voor jou het beste werkt. Ik moet zeggen dat ik al dik tevreden zou zijn met 6 kW als ik een 40 kWu-accu had. Die laadt dan van bijna leeg naar helemaal vol in 6 uur.
Ga je nu een nieuw huis bouwen, slik dan meteen de minimale meerkosten van een goede aansluiting naar je garage of oprit. Want je weet het misschien nog niet, maar binnen 10 jaar rijd je elektrisch.
4 Stroomleverancier
Er zijn nog steeds hoog opgeleide mensen die roepen dat de rook bij een elektrische auto niet uit de uitlaat komt, maar uit een kolencentrale. De wedervraag die je dan kunt stellen is: waar koop jij je energie? Want wie elektrisch gaat rijden én om het milieu geeft heeft opties te over om écht op hernieuwbare energie te rijden. Dat begint natuurlijk met eigen zonnepanelen.
Maar heb je geen ruimte voor zonnepanelen, dan kun je ook bij één van de echt groene energieleveranciers terecht. Bij de Consumentenbond kun je zien wie écht groene stroom aanbiedt. De koplopers zijn Current, Om en Pure Energie. Maar ook Vandebron, Powerpeers, Huismerk Energie, Greenchoice, Eneco en HVC staan bovenin de ranking.
Als je nog stroom koopt bij E-On, Robin, Anode, Nuon, Energie Direct, Nieuwe Stroom of het misleidend benaamde De Groene Belangenbehartiger dan gaat het argument dat de rook uit de kolencentrale komt nog grotendeels op. Maar daar ben je gelukkig zelf bij.
5 Chill
De eerste paar weken dat ik met de Nissan Leaf reed in 2011 zat ik met het zweet tussen de billen de hele rit naar de accumeter te kijken. Na een paar weken was dat over, want ik wist dat bij de ritten die ik regelmatig maakte exact hoeveel bereik ik over had. Ik wist waar de strategische laadpalen stonden en laden was een non-issue geworden. Neem dus rustig de tijd om te wennen aan elektrisch rijden, want binnen no-time is het fijner dan benzine of diesel.
Tweedehands?
Eerder was ik begonnen met een persoonlijke zoektocht naar een tweedehands elektrische auto, maar die ligt even stil. Omdat een auto van onder de €13.000 inclusief accu me wat te veel risico is en als je in het wat duurdere segment gaat kijken, dan lonken vooral de tweedehandsjes die volgend jaar op de markt gaan komen.
Een Nissan Leaf met een 40 kWu accu en de kop eraf is een stuk aantrekkelijker dan een Leaf van 2017 met de 30 kWu-accu en de kop eraf. Zeker omdat de nieuwprijs van beide auto's gelijk is. Ik zit het persoonlijk dus nog heel even uit.