Vakantietest '95 vs '15: Climate control vs. 5 standen buitenlucht (1)
Rutger vergelijkt in de maand juli de vakantie van 1995 met die van 2015. Vandaag: climate control versus 5 standen buitenlucht.
Historie
In 1995 zouden we niet de eerste zijn geweest met airconditioning. In 1933 werd het voor het eerst in een auto geleverd. Maar in die dikke 60 jaar daarna was het nog geen standaard geworden en op auto’s in het goedkopere segment zelfs geen optie. 20 jaar later en het wordt in de meeste autofolders slechts in een bijzin vermeldt. Zelfs bij de instapmodellen. Het meer geavanceerde zelfregelende climate control is waar je nu wat meer voor betaald.
1995
In 1995 gingen wij op pad naar Marlens in Frankrijk met een Subary Legacy. De temperatuur kon geregeld worden met een schuifje dat in de zomermaanden standaard naar het blauw toegeschoven was en dus lucht aanvoerde van exact dezelfde temperatuur als de buitenlucht. Hoeveel van die lucht je wilde kon je ook nog instellen. En of dat in je gezicht of op je enkels moest blazen. Daarna hield het op met de luxe. Had mijn vader in '95 bijvoorbeeld een Volvo 940 gekocht, dan was climate control een optie geweest in de Royal-Line. Voor de standaard auto was airco ook nog een optie.
2015
Was onze auto 20 jaar geleden een koekblik met een ventilator in de volle zon, nu worden we op allerlei manieren voor de hitte beschermd. Uiteraard is er in deze Volvo V70 climate control. Die stel je éénmalig in op de ideale temperatuur en of het nu buiten sneeuwt of zinderend heet is, de binnentemperatuur blijft gelijk. Een warmtewerende voorruit zorgt ervoor dat die airco minder hard hoeft te werken. De klimaatcontrole begint al voordat je de auto gestart hebt. Zodra de auto van het slot klikt begint er een ventilatiecyclus. Allergenen en stoffen die astma kunnen veroorzaken worden dan ook de auto uitgeproest. Een luchtvochtigheidssensor zorgt ervoor dat het klimaat in de auto niet teveel verschilt met de buitenwereld voor die bekende klap in het gezicht en airco-verkoudheid.
Zaten we in 1995 op stoffen stoeltjes met klamme beentjes, nu zitten we op leer uit Schotland dat geperforeerd is en indien gewenst zelf gekoelde lucht kan blazen door die gaatjes, zodat we kreukloos uit de auto stappen.
Winnaar
Het is moeilijk om nostalgisch te doen over reizen van 10 uur met drie man op de achterbank en een temperatuur van 28º in de auto. Op zo’n lange trip (we reizen 1000 kilometer in een dag) is een adequate temperatuurregeling heel belangrijk. In een te hete auto zitten is vermoeiend en kost je aan het einde van de rit concentratie. Net als teveel rijgeluid, is het iets dat je niet per se meteen opmerkt, maar je rijvaardigheid wel negatief beïnvloedt. 2015 wint verpletterend.
Lees ook: