Vakantietest '95 vs '15: heupgordels vs. kinderzitjes (3)

Vakantietest '95 vs '15: heupgordels vs. kinderzitjes (3)

7 juli 2015 om 12:07
Laatste update: 27 april 2018 om 23:05

Rutger vergelijkt in de maand juli de vakantie van 1995 met die van 2015. Vandaag: Maxi Cosi versus de heupgordel.

Historie
Vorig jaar was een historisch jaar in Nederland. Voor het eerst in decennia is er geen kind in een auto omgekomen door een ongeluk. Dankzij introductie van gordels achterin, vervolgens driepuntsgordels, steeds meer airbags en het verplichten van kinderzitjes en zitverhogers is de kans op letsel bij een aanrijding veel kleiner geworden.

1995
Onze Legacy stationwagon had twee driepuntsgordels en een heupgordel achterin. Wij waren allemaal ruim over de 1 meter 35, dus kinderzitjes waren nicht im Frage. Airbags waren zelfs niet als optie te krijgen op de Legacy.

2015
Op het gebied van veiligheid is er ontzettend veel veranderd. Praktisch elke auto van een beetje formaat heeft drie driepuntsgordels voor de achterbank. Isofix is standaard geworden (een systeem om een kinderstoeltje aan het frame van de auto te bevestigen). Het aantal airbags is toegenomen van 0 naar 6. Hoofd, schouders, knie en teen. Ze hebben elk hun eigen airbag. Volvo heeft zichzelf ten doel gesteld dat er vanaf 2020 gemiddeld 0 verkeersdoden of ernstig gewonden zullen zijn in een nieuwe Volvo per miljoen gereden kilometers. In deze auto is het voor te stellen dat ze dat doel zullen halen.

Ingebouwde zitverhogers
De meeste autofabrikanten hebben bij de toenemende aandacht voor veiligheid met name de bestuurder en bijrijder in het hoofd gehad, maar Volvo heeft bijzonder veel aandacht voor het kind. Zo heeft onze V70 ingebouwde zitverhogers. Niet echt een optie die je voor je eigen kind op dagelijkse basis zal gebruiken, maar als je eens een logee terug moet brengen, kan het handig zijn.


Isofix die stoel met een klikje
De autokinderstoel is de afgelopen jaren echter ook veiliger, comfortabeler en eenvoudiger geworden. Dankzij ISOFIX klik je met 1 hand de stoel vast in de achterbank, in plaats van het gehannes met gordels. Slechts 52% van de stoeltjes die met gordels vastgezet moeten worden wordt correct gemonteerd. Tegenover 94% bij Isofix. We hebben de Maxi Cosi RodiFix mee voor onze 7 jarige zoon en de 2wayPearl voor de jongste Middendorp van 1,5. Die laatste kent de grootste innovaties. De wetgeving is in 2013 veranderd en tegenwoordig moeten kinderen tot 15 maanden achterstevoren vervoerd worden. Dus niet alleen in het babystoeltje, maar ook in de stoel daarna. De naam van deze 2WayPearl zegt het al: hij kan vooruit en achteruit gebruikt worden (er zijn geen parels in verwerkt tot mijn teleurstelling). Theoretisch kun je je kind tot 4 jaar achterstevoren vervoeren. Dankzij een optioneel spiegeltje kun je je kind op de achterbank toch in de gaten houden.

De RodiFix is ook een ingenieus stukje ontwerp. Tijdens het verstellen van de lengte van het stoeltje wordt hij automatisch ook een stukje breder. Als gevolg hoeft onze 7 jarige niet in de gordels te hangen om naast zich uit het raampje te kunnen kijken. Een op het eerste oog wat onnozel voordeel is de grote opening waarlangs je de gordel in kunt steken. Wie wel eens over één kind heeft gehangen om met het gezicht in de schoot van het volgende kind op de tast de gordels vast te maken weet hoe belangrijk dat kan zijn. In tegenstelling tot de achterbank van onze Legacy kan deze stoel ook nog eens in een relaxstand. Je zou er bijna zelf in gaan zitten.


Conclusie
Er is zoveel veranderd in de veiligheid van de auto; airbags, gordels, kinderzitjes: alles is strenger gereguleerd en per saldo veiliger geworden. En dan hebben we het nog niet eens gehad over ABS, adaptive cruise control en kreukelzones. 1995 heeft geen schijn van kans tegen 2015 als het gaat om de veiligheid van de inzittenden.

Lees ook:

Vakantietest '95 vs '15: proloog
Climate control vs 5 standen buitenlucht (1)
Handycam vs iPhone (2)

Lees meer over:

Deel via