Duurtest Opel Ampera-E: de Tesla Model 3 is er al
Deze maand rijden we Opels nieuwe Ampera-E. Spoiler-alert: dit is de Model 3 van Opel.
Tijdens de introductie in Noorwegen eerder dit jaar reden we al met de Opel Ampera E, maar als je maar een paar uur kunt rijden, kun je niet overal op letten. Vandaar dat we de komende vier weken de Ampera E uitgebreider gaan testen. Om maar met de deur in huis te vallen: dit is de eerste betaalbare elektrische auto die in één keer zonder bijladen van de importeur naar Groningen reed. Die importeur zit ook nog even in Breda en de auto had nog 30 kilometer bereik over na die trip.
Wie vaker elektrisch heeft gereden, weet dat met dit bereik de Ampera E de gewone auto in gebruiksgemak voorbijstreeft. Elke ochtend is de auto namelijk helemaal vol, want hij ligt aan de lader. Hij is ook nog voorverwarmd of -gekoeld bij vertrek. De meeste mensen rijden geen 350 kilometer elke dag en hoeven dus nooit naar een lader toe. Die zien nooit meer een tankstation van binnen en slechts heel sporadisch een snellader. Ik vermoed dat deze auto in vier weken tijd alleen bij mij thuis aan de lader zal liggen.
Dat is trouwens wel even geduld hebben. Omdat ik geen elektrische auto heb, laad ik niet met 11kW, maar met 2,3kW via een gewoon stopcontactje. Dan duurt het eindeloos voordat de 60kWu batterij vol is. Gezien ik 's nachts meestal in mijn bed lig en de auto daar niet bij nodig heb is dat niet zo'n issue, maar wie zelf een Ampera-E koopt heeft natuurlijk een laadpaaltje en stopt hem niet in het stopcontact van de kantjesmaaier.
De komende weken gaan we je vertellen over de handrem die op het stuur gemonteerd zit, de wonderlijke hoeveelheid binnenruimte en het infotainmentsysteem met een enorm scherm. Reken er op dat we het weinig meer over het bereik hoeven te hebben.