Angry Birds is al bijna 10 jaar een enorme hit. Vanaf vandaag kun je ook tegen vrienden het vogelschietspelletje spelen en daar is het Nederlandse bedrijf CoolGames verantwoordelijk voor.
Een jaar lang werkte het Amsterdamse CoolGames aan deze game. Een groot deel van Ruttens zestigkoppige team heeft het afgelopen jaar gewerkt aan zijn 'belangrijkste project van de afgelopen tijd': ervoor zorgen dat je gamehit Angry Birds tegen een vriend kunt spelen.
Facebook Messenger
De nieuwe Angry Birds wordt speelbaar via Facebook Messenger, de populaire chat-app van het sociale netwerk. Daar kun je een vriend selecteren, het spelletje starten en vervolgens een potje tegen elkaar vogelschieten. Het doel is, net als bij de vorige games, om de varkentjes uit te schakelen. Maar bij deze versie moet je jouw eigen varkentjes beschermen en die van je tegenstander met jouw vogels raken.
"Alles is hier in Amsterdam gemaakt", vertelt Rutten trots. CoolGames krijgt van Angry Birds-bedenker Rovio te horen hoe het lettertype, alle objecten en natuurlijk de vogels eruit moeten zien, de rest wordt door het bedrijf gemaakt.
Denk aan de gameplay (hoe speel je tegen elkaar) tot de levels (tien stuks). "En omdat we op Facebook Messenger zitten, hoeven mensen niet een game te installeren om met hun vrienden dit spel te spelen." Eerder bracht CoolGames ook al de spellen Tetris en Snake voor Messenger uit.
Flash en HTML5
Rutten richtte CoolGames in 2010 op en maakt sindsdien games die je buiten de app-winkels kunt spelen. Hoewel er in 2010 nog steeds veel Flash-spelletjes - de populaire spelletjes in je browser - werden gemaakt, focuste Rutten zich op de toen nog nieuwe technologie HTML5. Dat bleek een goede zet: het einde van Flash is inmiddels door maker Adobe aangekondigd, terwijl HTML5 nog volop in ontwikkeling is.
Ook de nieuwe Angry Birds is in HTML5 gebouwd, waardoor hij op allerlei platformen te spelen is. Zo komt het spel niet alleen beschikbaar voor Facebook Messenger, maar binnenkort ook in KakaoTalk: de populaire Zuid-Koreaanse chat-app. Ook probeert CoolGames zijn Angry Birds ook naar WeChat te brengen, de populairste chat-app van China met meer dan een miljard gebruikers.
"WhatsApp is op dit moment nog geen optie", zegt Rutten. "Het lijkt erop dat Facebook de spelletjes en alle andere rijkere content in Messenger wil stoppen, en WhatsApp juist simpel wil houden. Maar zodra dat verandert, zijn we één van de eersten die bij WhatsApp aankloppen."
Advertenties
Inmiddels spelen honderdduizenden mensen dagelijks spellen die door CoolGames zijn gemaakt. "Op sommige dagen spelen miljoenen mensen onze games", vertelt Rutten, die acht games op de markt heeft gebracht. Omdat de games gratis zijn toont CoolGames advertenties tijdens het gamen, bijvoorbeeld als je aan een nieuw level begint. En daar verdient het bedrijf zijn geld mee.
Maar CoolGames toont niet zomaar advertenties: het zijn reclamevideo's die gamers een beloning geven. Dat gebeurt zodra ze de video hebben afgekeken. Dan krijgen ze bijvoorbeeld een power-up waarmee je een voordeel hebt in de game. "Je kunt de video's ook overslaan, maar dan loop je de voordelen mis die je tegenstander misschien wel heeft", zegt Rutten.
Rovio
Ook Rovio verdient aan de Messenger-variant van Angry Birds: een deel van de inkomsten van het spel gaat naar Finland, de thuisbasis van Rovio. "We hebben een verdeelsleutel, maar daar kan ik verder geen details over geven."
Het is voor Rovio te hopen dat de game van CoolGames flink wat geld oplevert. Het Finse bedrijf verkeert al jaren in zwaar weer, en een maand geleden vertrok het hoofd van de spelletjestak na een winstwaarschuwing van het bedrijf.
Voor Rutten is Angry Birds een mooie nieuwe titel die hij aan zijn portfolio mag toevoegen. De komende tijd denkt hij meer Facebook Messenger-games voor dit soort grote namen mag bouwen: "Daar zijn we als Nederlands bedrijf heel erg goed in."