Duurtest BMW 530e Plugin: automatisch elektrisch
Deel 3 BMW 530e Duurtest

Duurtest BMW 530e Plugin: automatisch elektrisch

23 juni 2020 om 10:46
Laatste update: 23 juni 2020 om 10:46

De BMW plug-in hybride 530e kan een klein gedeelte van zijn totale bereik elektrisch afleggen. Hoe kiest de auto wanneer hij de benzinemotor moet uitzetten?

Rutger Middendorp test voor de Bright Duurtest elke maand een andere auto. Dit keer: de BMW 530e.

De BMW 530e kan een kilometertje of 40 elektrisch afleggen. Net genoeg om even van mijn huis naar de bouwmarkt in Groningen te gaan of naar de basketbaltraining. Te weinig voor een retourtje Leeuwarden. Of een enkeltje. Bij langere stukken moet de auto dus weten waar hij het beste zijn benzinemotor aan en uit kan zetten. In Duitsland, Frankrijk, België, Oostenrijk en Zwitserland zijn eDrive Zones ingevoerd. Daar schakelt de auto automatisch over op elektrisch rijden. Mits de accu nog vol genoeg is, natuurlijk. 

De eZones worden zoveel mogelijk in samenspraak met de gemeentes afgesproken, maar praktisch gezien zijn er een aantal voorwaarden. De maximale diameter van de milieuzone is 20 kilometer (logisch met 40 kilometer bereik) en de minimale is 10km. Het liefst wordt er gekozen voor een gebied binnen de ringweg.

Voorkeur voor meer elektrisch rijden of meer power?

Maar hoe weet de auto of hij nu richting de stad rijdend mijn accu leeg mag laten lopen, of dat hij beter op benzine kan rijden omdat ik binnen de stad de accu nog nodig heb? 

BMW geeft aan dat er rekening gehouden wordt met het navigatiesysteem. Als je optimaal gebruik wilt maken van de slimmigheden in de auto moet je dus ook bij een bekende bestemming die ingeven in je navigatie. De auto zal er dan voor kiezen om de accu (deels) te sparen voor binnen de eDrive zone. Terwijl hij zonder navigatiedata de accu mogelijk al leeg heeft voordat je in de zone bent. De auto leert ook routes die je vaak neemt herkennen en gebruikt automatisch de ideale instelling voor die route. 

Hoe vaker je inplugt en hoe korter je ritjes hoe zuiniger

BMW redeneert dat je vooral elektrisch wil rijden in de stad: want daar wil je minder uitstoot en vervuiling. Bovendien geeft een elektromotor de meeste besparing in situaties waar je veel afremt en optrekt. Achter dat dashboard wordt dus constant gerekend welke motor wat moet doen. Bij accelereren op de snelweg kunnen ze beide even inspringen.

Bij het afremmen kan de benzinemotor best even uit. Heb je een bestemming in de navigatie gezet, dan wordt ook daar rekening mee gehouden. Mocht je zelf andere ideeën hebben dan de computer, kun je de auto ook zelf in een EV-modus zetten, of een Maximaal Elektrisch-modus, of juist zoveel mogelijk power op elk moment. 

Volgende week nemen we afscheid van de 5-serie plug-in met een conclusie. Daarna is het de beurt aan de eerste volledig elektrische Mini

Eerste indruk: de nieuwe elektrische BMW's