Gaming headsets: hoe weet je of een vijand boven je zit?
Onlangs testte Bright enkele gaming headsets en dat deed ons afvragen: waarom hebben zoveel van die headsets te veel bas? En hoe kan het dat ik 7.1 geluid hoor uit twee oorschelpjes? Rutger Middendorp vroeg het Andreas Jessen van EPOS, een nieuw audiomerk van de Demant Group, waar ook Sennheiser onder valt.
Goedkopere headsets zitten meestal stevig genoeg in elkaar en ook het geluid is redelijk. Maar vaak is de bas veel te sterk. Waarom is dit juist bij goedkopere modellen het geval?
Jessen: "Het is niet moeilijk om een headset te maken die niet te veel bas heeft, maar vaak wordt de bas gebruikt om de wat mindere kwaliteiten van de headset te verdoezelen. Laagfrequent geluid ervaren veel mensen als intens en spannend. Als je kort luistert geeft het een wow effect. Maar als je langer zo'n headset draagt worden je hersens er moe van. Ze moeten veel harder werken om alle details te horen en om bijvoorbeeld stemmen te filteren uit het geluid. Na een tijdje wordt het dus wel vervelend."
Welke elementen maken een goeie headset dan eigenlijk duur?
"De speakers die gebruikt worden zijn een belangrijk onderdeel van de prijs, samen met de kabels en de elektronische componenten. Allerlei onderdelen moeten gebogen en verdraaid kunnen worden en toch lekker zitten en niet stuk gaan. De onderdelen die je huid raken moeten getest worden of ze tegen zweet kunnen en niet gaan irriteren. Bij Epos testen we alle oorkussens op de mate waarop ze tegen zweet, zonlicht en make-up kunnen. Oorkussens hebben geen makkelijk leven. Een goeie headset voelt stevig in de hand, zet je makkelijk op je hoofd, blijft lekker zitten en heeft langdurig goed geluid."
Geldt dat niet voor elke koptelefoon? Wat is dan het verschil met een gaming headset?
"Gaming headsets waren altijd beroerd van kwaliteit. Maar nu gaming veel groter is geworden is er ook een flink aantal mensen dat hogere verwachtingen heeft van game-accessoires. Waar wij meestal voor kiezen als het gaat om de audio filosofie is een goeie bas respons en stevig hoge tonen. Dat doen we om je een beetje voor de gek te houden. Als iets je in het echt overkomt voel je dat in je hele lijf. Om je hersens voor de gek te houden dat iets in de game werkelijk gebeurt, geven we het meer 'oempf' met de bas. En het hoog moet dan ook iets sterker om de balans te houden. Dat is een kwestie van balans vinden, want je wilt geen zompige stemmen en geen hoge tonen die je oren zeer doen."
Er zijn 7.1 surround headsets te koop die me een ruimtelijker geluidsbeleving geven, maar niet per se meer wins in Warzone. Ik vraag me dus af: als ik in een gebouw zit op de onderste verdieping en er zit iemand boven mij, hoe kan een headset dan met maar twee speakers me laten horen dat het geluid van boven komt?
"Dit is de uitdaging voor moderne surround sound. De mix komt binnen in 8 (7.1 mix) kanalen die in een cirkel om je heen worden geplaatst. Er is geen speaker voor boven of onder. Gezien je toch maar twee oren hebt, maakt het niet zoveel uit dat er ook maar twee speakers in een hoofdtelefoon zitten. Het brein gebruikt allerlei aanwijzingen om in te schatten waar geluid vandaan komt. Maar de belangrijkste zijn tijdverschil en volumeverschil tussen je oren."
Maakt het veel verschil per game hoe het geluid wordt geproduceerd en dus hoe goed het in de headset terecht komt?
"Ja, er zijn gigantische verschillen. PUBG werd heel lang alleen in stereo gemixed, waardoor geen surround sound konden maken. Het is best lastig om uit te vogelen welke games wel en niet in surround geluid uitsturen. Maar de meeste populaire games geven een 7.1-signaal die naar een koptelefoon uitgestuurd kan worden."
De meeste gaming headsets zitten strak over de oren, waardoor ze erg warm worden na een tijdje. Wat proberen jullie daaraan te doen?
"Er zijn twee soorten headsets: open acoustic en closed acoustic. Open acoustic klinkt wat natuurlijker en je oren krijgen wat ventilatie, maar je krijgt dus ook omgevingsgeluid mee. De closed variant sluit je veel beter af voor de buitenwereld en geeft als gevolg ook een dikkere bass kick."