Nieuwe stap

Apple geeft appmakers iets meer vrijheid rond abonnementen

3 september 2020 om 15:36
Update: 3 september 2020 om 15:36

Apple geeft appbouwers meer opties bij het aanbieden van kortingen op abonnementen of tijdelijk gratis lidmaatschappen op apps en games. Die stap volgt nadat Apple de afgelopen weken onder vuur ligt vanwege de strenge regels van de App Store.

Het gaat om een nieuw systeem waarbij appmakers hun abonnement ook buiten hun app kunnen promoten met tijdelijke kortingen. Zulke acties waren tot nu toe beperkt tot binnen de app zelf. Gebruikers moesten de app dan al geïnstalleerd hebben en openen, om kennis te nemen van de kortingsactie.

Met het nieuwe systeem kunnen appmakers kortingen op hun abonnement verspreiden zoals zij willen, zowel fysiek als digitaal. Apple geeft voorbeelden waarbij korting op een app-abonnement wordt weggegeven bij een fysiek product, of in een e-mail. Elke code kan één keer gebruikt worden, per kwartaal kunnen 150.000 codes per app worden gegenereerd. 

Meer controle

Appmakers kunnen met het kortingssysteem volgens Apple nieuwe abonnees voor zich winnen, huidige abonnees behouden en voormalige abonnees terugwinnen. Met de nieuwe functie krijgen appmakers iets meer controle over het abonnementssysteem van Apple, waar de laatste tijd veel kritiek op is.

Wie binnen een app op iOS een abonnement of digitale aankoop wil aanbieden, moet dat via het betaalsysteem van Apple doen. Fortnite-maker Epic weigerde dat, waarop de game werd verwijderd uit de App Store en Epic een rechtszaak tegen Apple startte. Vervolgens blokkeerde Apple het ontwikkelaarsaccount van Epic waardoor er op de iPhone ook geen in-app-aankopen meer mogelijk zijn binnen Fortnite. 

Moet de App Store op de schop?