Desinformatie

D66 en CDA: leg algoritmes techreuzen aan banden

D66 CDA algoritmes sociale media youtube facebook
28 oktober 2020 om 12:54
Update: 28 oktober 2020 om 14:17

In de strijd tegen online desinformatie willen D66 en CDA dat de algoritmes van grote techbedrijven grondig worden onderzocht. Dat kan mogelijk leiden tot het verbieden van bepaalde algoritmes.

Tweede Kamerleden Kees Verhoeven (D66) en Harry van der Molen (CDA) dienden vandaag een motie in voor een grondig onderzoek naar de maatschappelijke impact van de algoritmes van grote techbedrijven. Die algoritmes bepalen wat mensen wel en niet te zien krijgen op bijvoorbeeld Facebook, Twitter en YouTube.

Daardoor hebben de algoritmes grote invloed op de verspreiding van desinformatie, nepnieuws en complottheorieën. De Tweede Kamer spreekt vandaag over dat onderwerp.

Algoritme-waakhond

CDA en D66 presenteerden een Aanvalsplan Desinformatie. De partijen willen dat de algoritmes openbaar en inzichtelijk voor de gebruiker worden. Ook pleiten ze voor een "nationale algoritme-waakhond". 

Het onderzoek zou moeten worden uitgevoerd door bestaande toezichthouders als de Autoriteit Persoonsgegevens, de Autoriteit Consument en Markt, het College voor de rechten van de Mens en de Algemene Rekenkamer.

De Europese Commissie zou binnenkort met maatregelen komen op de macht van de techbedrijven in te tomen. D66 en CDA vinden onderzoek naar specifiek Nederlandse voorbeelden ook belangrijk. Volgens Verhoeven is het niet aan de overheid om bepaalde informatie te verbieden, maar moet wel gekeken worden naar het effect van de algoritmes. "Misschien moet je wel verder gaan en verbieden dat die platformen aanbevelingen doen op basis van algoritmes."

Zo lang mogelijk binnen apps blijven

Techbedrijven gebruiken algoritmes om gebruikers zo lang mogelijk binnen hun app te houden. Daardoor verdienen ze meer geld, omdat ze vaker advertenties kunnen tonen.

Een van de meest effectieve manieren om mensen langer vast te houden is door ze sensationele berichten video's voor te schotelen, omdat mensen daar naar blijven kijken. Het helpt ook nog om daarin te bevestigen wat voor wereldbeeld gebruikers al hebben, omdat mensen het niet fijn vinden om daarin te worden uitgedaagd. 

D66 en CDA willen ook dat techbedrijven meer openheid geven over politieke advertenties. Zo moet transparant en openbaar worden op welke manier en op basis van welke kenmerken politieke reclames worden gericht aan groepen gebruikers.

Meer van Bright: nieuwe slimme deurbel getest