Meer autofabrikanten staken productie door chiptekort
Steeds meer autofabrikanten moeten noodgedwongen hun productie tijdelijk stopzetten of terugschroeven wegens een tekort aan chips.
Stellantis, het fusiebedrijf van Fiat-Chrysler en Peugeot, legt vijf fabrieken in Noord-Amerika stil. Nissan stopt begin april in meerdere fabrieken in de VS en Mexico twee dagen met produceren door het chiptekort. En de Chinese maker van elektrische auto's Nio maakte ook bekend de productie in een fabriek in Hefei voor vijf werkdagen te staken.
Eerder deze week zei Volvo al dat de wereldwijde schaarste aan halfgeleiders de productie van vrachtwagens van het Zweedse concern zal raken. Ook verlengde General Motors een eerder afgekondigde productiestop.
Vol met chips
Moderne auto's bevatten talloze chips, die functies ondersteunen die uiteenlopen van remsensoren en parkeercamera's tot slimme navigatie- en audiopanelen. De coronapandemie legt extra druk op de chipsector. Nu veel mensen noodgedwongen thuis zitten is de vraag naar elektronica als pc's, smartphones, televisies en spelcomputers namelijk erg hard gestegen. Daarnaast vereist de overgang naar thuiswerken snellere internetverbindingen en extra servers, en daarvoor zijn ook geavanceerde chips nodig.
Brand in chipfabriek
Vorige week verergerde een brand in een fabriek van de Japanse chipmaker Renesas, die veel levert aan de auto-industrie, de schaarste.
Consultancybureau AlixPartners berekende eind januari dat het gebrek aan halfgeleiders autofabrikanten dit jaar ruim 60 miljard dollar aan omzet kan kosten.