Spotify blijft de grootste

Grote abonneegroei muziekdiensten: 'Opmars YouTube Music opvallend'

20 januari 2022 om 13:18
Update: 20 januari 2022 om 13:22

Het aantal abonnees op muziekstreamingdiensten is wereldwijd met ruim 26 procent toegenomen in een jaar tijd. Een van de grootste stijgers was YouTube Music, blijkt uit een nieuw onderzoek.

Wereldwijd zijn er 524 miljoen abonnees op muziekdiensten, meldt MIDiA. Het onderzoeksbureau maakte in een jaarlijks rapport de balans van de muziekstreamingmarkt op, waarbij de abonnee-aantallen tot halverwege 2021 zijn vergeleken. 

Spotify blijft met een grote afstand de marktleider met een marktaandeel van 31 procent. Het aandeel van Spotify daalt wel al enkele jaren licht. Medio 2019 was dat nog 33 procent was. Apple Music volgt als nummer twee met een marktaandeel van 15 procent.

Spotify zal zijn koppositie de komende jaren wel weten vast te houden, verwacht Mark Mulligan van MIDiA. "Maar het marktaandeel van Spotify neemt gestaag af en die trend zet zich door." Amazon Music, dat 13 procent marktaandeel heeft, groeide bijvoorbeeld sneller dan Spotify.

YouTube Music populair onder jongeren

Maar het opvallendste succesverhaal onder muziekdiensten in de westerse wereld was YouTube Music. YouTube Music groeide met meer dan 50 procent in een jaar tijd en staat nu op de vijfde plaats. De dienst is volgens Mulligan vooral populair onder de Generatie Z en jonge millennials. "Dat zou de alarmbellen moeten laten rinkelen bij Spotify."

China en Rusland

Het grootste deel van de groei van het wereldwijde aantal abonnees op muziekdiensten kwam uit de opkomende markten. De Chinese diensten Tencent Music en NetEase en de Russische dienst Yandex haalden veel nieuwe abonnees binnen.