Instagram achterna

'Ook TikTok test betaalde abonnementen op influencers'

21 januari 2022 om 11:54
Update: 21 januari 2022 om 11:54

TikTok zou de ondersteuning van betaalde abonnementen onderzoeken. Gebruikers zouden zich dan kunnen abonneren op hun favoriete videomakers.

Volgens ingewijden wordt de test met abonnementen door TikTok nog op zeer kleine schaal gedraaid, meldt The Information. Het bericht komt een dag nadat concurrent Instagram een test aankondigde waarbij gebruikers een betaald abonnement kunnen afsluiten op influencers, in ruil voor extra content en exclusieve livestreams.

Betalen voor extraatjes kan al langer op veel op andere internetplatforms. Zo heeft YouTube lidmaatschappen op kanalen, waarbij betalende abonnees toegang tot extra video's krijgen die niet openbaar te zien zijn. Twitter kwam vorig jaar met de optie 'super volgers', waarbij mensen betalen voor exclusieve tweets die niet in de normale tijdlijn verschijnen. Ook voor podcasts bestaan verschillende platforms om tegen betaling extra afleveringen te kunnen luisteren.

Waar komen de extra video's?

Het is nog niet duidelijk hoe de functie op TikTok zou werken. Het belangrijkste scherm van TikTok, de For You-pagina, komt automatisch in beeld als de app wordt geopend. Die pagina toont openbare video's die volgens het algoritme van TikTok het best bij de kijker passen. Daarnaast is er de Following-pagina, met video's van mensen die de gebruiker volgt. Het is niet duidelijk op welk scherm de betaalde video's zouden komen, en of dat eventueel een apart scherm wordt.

"We denken altijd na over nieuwe manieren om waarde naar onze gebruikers te brengen en de TikTok-ervaring te verrijken", zegt een woordvoerder van TikTok tegen TechCrunch. Verder gaat het bedrijf nog niet in op de geruchten.  De tests van TikTok en Instagram sluiten aan bij een nieuwe beweging, waarbij onlineplatforms populaire makers meer aan zich willen binden.

Hier komt Apple mee dit jaar: