Twitter schrapt 50.000 tweets met nepnieuws over Oekraïne
Twitter heeft sinds de start van de oorlog in Oekraïne al meer dan 50.000 verschillende berichten met nepnieuws verwijderd. Rusland zet intussen de accounts van ambassades in om propaganda te verspreiden.
Dat heeft Sinéad McSweeney, Twitter-hoofd van publiek beleid, laten weten. Ook zijn 75.000 accounts verwijderd wegens 'niet-authentiek gedrag' en spam. Het ging daarbij niet alleen om accounts die nepnieuws verspreiden. Er waren onder andere valse inzamelingscampagnes voor Oekraïne waarbij mensen werden opgelicht.
Opvallend aan de misinformatie-campagne zou zijn dat ze niet afkomstig is van één bron, zoals in het verleden gebruikelijk was. In plaats daarvan lijkt het er nu op dat nepnieuws uit veel verschillende, ongerelateerde hoeken komt. "We denken niet dat het om een specifieke, gecoördineerde campagne van een overheidsinstantie gaat", aldus McSweeney.
Kleiner bereik Russische staatsmedia
Twitter kondigde bij het begin van de oorlog aan een waarschuwingslabel te plaatsen bij tweets die linken naar staatsmedia. McSweeney zegt nu dat die aanpak ervoor heeft gezorgd dat tweets van Russische staatsmedia tot 30 procent minder bereik zouden hebben. Het gaat daarbij om zo’n 61.000 unieke tweets.
In de EU heeft Twitter de accounts van de Russische staatsmedia RT en Sputnik geblokkeerd vanwege de EU-sancties tegen beide staatsmedia. In de rest van de wereld worden de tweets van de twee media gelabeld. Ze kunnen ook geen advertenties kopen om hun bereik te vergroten.
Accounts ambassades ingezet
Het Kremlin zet om de waarschuwingslabels te omzeilen onder meer de accounts van Russische ambassades en andere diplomatieke missies rond de wereld in. Die accounts zijn de laatste weken opeens propaganda gaan verspreiden, zonder controle of labels. Volgens een analyse van Nextweb gaat het daarbij om een gecoördineerd netwerk van Russische accounts die het bereik van elkaars tweets versterken door ze te delen.
De accounts zouden bijvoorbeeld rond dezelfde tijdsperiode dezelfde content delen. Soms wordt dat gedaan met een marge van slechts een paar seconden. Sommige van die accounts, zoals die van de Russische ambassade in de VS, hebben meer dan 100.000 volgers.